سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه و رژیم‌های درمانی معتقد است: نوع تغذیه مادران در دوران بارداری تاثیر مستقیمی بر ترکیبات شیر آنها خواهد داشت.

دکتر یحیی پاسدار در گفت وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه شیر مادر قادر به تامین تمام نیازهای یک نوزاد است، گفت: در شیر مادر موادی از جمله آنتی بادی‌ها و بعضی پروتئین‌ها و چربی‌های خاص و جود دارد که به هیچ عنوان امکان تامین آنها از طریق شیرخشک ممکن نیست.

وی اظهار داشت: شیر مادر یک ترکیب منحصر به فرد برای نوزاد است، به طوری که با رشد نوزاد و تغییر نیازهای او ترکیب خود را به صورت هوشمندانه تغییر می دهد.

به گفته این متخصص تغذیه و رژیم های درمانی در روزهای اول که نیاز نوزاد به پروتئین بالاست شیر مادر پروتئین بیشتری دارد و با رشد نوزاد نیاز به چربی افزایش یافته که شیر مادر نیز به صورت هوشمندانه ترکیب خود را تغییر داده و میزان چربی خود را بالا می برد.

این متخصص تغذیه به ویژگی‌های منحصر به فرد آنتی بادی‌های شیر مادر اشاره و اظهار داشت: تمامی آنتی بادی‌ها باید در دستگاه گوارش نوزادان تجزیه و سپس جذب بدن شوند، اما آنتی بادی‌های شیر مادر بدون تجزیه جذب بدن نوزاد شده و سیستم دفاعی او را تقویت می‌کند.

پاسدار در ادامه گفت: چاق شدن نوزادان ارتباطی به نوع تغذیه آنها با شیرمادر یا شیرخشک نداشته و در صورت افراط و پرخوری امکان چاقی نوزادان و جود دارد.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله وجود دارد که اکثر نوزادان تغذیه شده با شیرخشک به چاقی مبتلا می شوند، اما در مورد نوزادان تغذیه شده با شیر مادر در صورت افراط در شیردهی امکانپذیر است.

به گفته این متخصص تغذیه و رژیم های درمانی، شیردهی مزایای بسیاری را نیز برای مادران به همراه دارد، از جمله اینکه شیردهی به کاهش وزن مناسب مادران پس از زایمان کمک می کند.

پاسدار تصریح کرد: در صورت شیردهی چربی‌های ذخیره شده در دوران بارداری در شیر آنها وارد شده و از این طریق مادران کاهش وزن مناسبی را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه ترکیبات و نوع تغذیه مادر در دوران بارداری تاثیرمستقیمی بر ترکیبات شیر او خواهد داشت، تاکید کرد: مادران باید در دوران بارداری به کیفیت و کمیت تغذیه خود به طور جدی توجه کنند و مشکل اضافه وزن و یا کمبود وزنی که دارند را هر چه سریع تر مرتفع کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم های درمانی توصیه کرد: مادرانی که در در دوران بارداری از کمبود وزن رنج می برند بهتر است از غذاهایی با کالری بیشتر از جمله شیر پرچرب، آجیل و خشکبار و غذاهایی که حاوی چربی بسیار است استفاده کنند.

وی همچنین توصیه کرد: آن دسته از مادرانی نیز که به اضافه وزن دچار هستند باید از مصرف چربی خود کاسته و به میوه جات و لبنیات روی آورند. در این دسته از مادران بهتر است به کیفیت غذا بیشتر از کمیت آن توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha