بالا رفتن مرگ و میر ناشی از ناراحتی‌های قلبی و عروقی در جامعه نشان از كاهش شاخصه‌های سلامت جامعه و همچنین پایین بودن امید به زندگی در آن جامعه دارد. ب

کشف استاندارد بین المللی سلامت قلب وافزایش طول عمر
سلامت نیوز : بیماری‌های قلبی و عروقی گوی رقابت را در مرگ و میر از دیگر عوامل ربوده و امروزه در جایگاه نخست قرار گرفته است. كاهش سن سكته‌ و بیماریهای قلبی زنگ خطری است كه به صدا درآمده است، درحالی كه پیش از این میانگین سنی بیماری‌های قلبی بین 60 تا 80 سال قرار داشت، اما امروز این میانگین به بین 40 تا 60 سال رسیده است. هفته گذشته مدیركل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال كشور اعلام كرد بر اساس اطلاعات به دست آمده 58 درصد از فوت‌های ثبت شده در سال 91 به علت بیمارهای قلبی و عروقی بوده است.وی اظهارکرد سرطان و تومورها، حوادث غیر عمد، بیماری‌های دستگاه تنفسی و بیماری‌های عصبی در رتبه‌های بعدی علل فوت سال 91 در كشور هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ بالا رفتن مرگ و میر ناشی از ناراحتی‌های قلبی و عروقی در جامعه نشان از كاهش شاخصه‌های سلامت جامعه و همچنین پایین بودن امید به زندگی در آن جامعه دارد. بررسی‌های متخصصان نشان داده است كه دیابت و چربی خون، كلسترول و فشار خون و استرس‌ها، چاقی و اعتیاد، سیگار و هیجانات زندگی عوامل تهدید كننده‌ای هستند كه موجب ناراحتی‌های قلبی و عروقی می‌شود.

افزایش عوامل تهدید‌كننده قلب و عروق موجب شده است گروهی از متخصصان، شاخص استاندارد بین‌المللی برای سلامت قلب و عروق تدوین كنند. بر اساس این شاخصه‌ها در صورت كنترل عوامل خطر می‌توان از بروز بیماریهای قلبی و عروقی تا سن 80 سالگی پیشگیری كرد.

در جدول این شاخص اثبات شده است كه عامل بیماری قلبی و عروقی قبل از سن 80سالگی، خود انسان است و با بی‌توجهی و سهل‌انگاری موجب مرگ و میر ناشی از آن می‌شود، اما پس از 80سالگی بروز بیماریهای قلبی و عروقی طبیعی است.

دكتر محمد سلطان محمدی، فوق تخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران كه به شاخص سلامت و استاندارد بین‌المللی در پیشگیری از بروز بیماریهای قلب و عروق دست یافته است با بیان این‌كه این شاخص فاكتورهایی از جمله دیابت، قند خون، چربی خون و... را كه علل مرگ و میر هستند را مدیریت و رهبری می‌كند، گفت: در سنین پایین‌تر از 80سال بیماری‌های قلبی، پاتولوژیك (طبیعی) نیست و ریز فاكتورهای انسانی كه شامل خطا یا ناپرهیزی یا گناه انسان در بروز بیماریهایی نظیر چربی خون، قند خون، دیابت در مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلب و عروق قبل از 80 سالگی نقش تعیین‌كننده‌ای دارد.

وی افزود: در واقع این شاخص می‌خواهد بگوید آیا انسان در بیماری‌ها مقصر است یا طبیعت و خرافاتی مثل قضا و قدر(destiny) موجب مرگ می‌شود؟ این خرافات امروزه در امریكا نیز شیوع پیدا كرده است. وی با بیان این‌كه شاخص استاندارد در دانشگاه‌های امریكا نیز بررسی شده است، گفت: براساس مطالعاتی كه روی اجساد مومیایی انجام دادم مشخص شد در آن زمان به علت كم بودن عوامل خطر عمر انسان و دستگاه قلب و عروق زیاد بوده است. انسان‌هایی كه در آن زمان زندگی می‌كردند از سلامت بدن و دستگاه عروق برخوردار بودند و به همین دلیل بیشتر عمر می‌کردند.

در یك كلمه باید بگویم این شاخص در واقع در امید به زندگی، ارتقای سلامت جامعه، كاهش عوامل خطر در محیط زندگی، پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق، اصلاح محیط زیست و افزایش طول عمر سالم مؤثر است و می‌تواند نقش مهم و كلیدی داشته باشد.

دكتر سلطان محمدی با بیان این‌كه ما ادراك مناسبی نسبت به سن و سال نداریم، گفت:‌ امروزه هر دستگاهی یك ضمانت دارد. نباید موتور یك ماشین در دوره ضمانت اشكال پیدا كند. در واقع سیستم قلب و عروق ما هم همینطور است. در واقع دستگاه قلب و عروق یك گارانتی 80 ساله دارد. به این معنا كه زیر 80 سال نباید مبتلا‌به بیماری قلبی و عروقی شویم و ما به این شاخص رسیدیم.

با مطالعاتی كه در كشور و بر اساس تحلیل‌های آماری در استان‌های مختلف و مطالعاتی كه روی جسدهای مومیایی در هند و یونان داشتیم و همچنین مطالعاتی كه در دانشگاه‌های استنفورد و جان هاپكینز و دانشكده پزشكی دانشگاه هاروارد انجام شده به این نتیجه رسیدیم كه بیماریهای قلب و عروق زیر 80 سال خطای ما و ناپرهیزی و بی‌احتیاطی یا در مواردی گناه ما است و بالای 80 سال سیر بیماری طبیعی است و زیر 80 سال بیماریهای قلبی طبیعی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha