جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶
سلامت نیوز: بسیاری از روانشناسان بر این باورند كه برخی فشارهای روحی (استرس‌ها) مفیدند به شرطی كه انسان از عهده‌ی تحمل آنها برآید. تمرین‌های زیر به شما یاری می‌كنند تا فشار روانی را كه بخشی از زندگی پر جنب و جوش‌ عصر حاضر هست، مهار سازید.

تنفس عمیق

نفس عمیق بكشید و شكم خود را منبسط كنید. نفستان را چند ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی بیرون دهید و خروج تنش را از تن خویش مجسم نمایید.

مراقبه

چشمانتان را ببندید و از نظر ذهنی حواستان را جمع تنفستان كنید. موقع بازدم، واژه‌ی ساده یا تسكین‌دهنده‌ای را با هر نفس بازگویید یا صحنه‌ی آرام‌بخشی را تجسم نمایید. این عمل را دست‌كم پنج دقیقه، یا برای بهره‌جویی بیشتر تا 30 دقیقه انجام دهید.

تلقین به نفس

واكنش‌های مثبت روانی به فشار روحی همچون: «همه چیز خوب از آب درمی‌آید» یا «می‌دانم كه قادر به انجام فلان كار هستم» را جایگزین بازتاب‌های منفی روحی مانند: «از عهده این كار برنمی‌آیم» كنید.

خنده

فقط با صدای بلند بخندید یا دست به كاری زنید كه شما را بخنداند مثل خواندن كتابی حاوی لطایف یا تماشای برنامه‌ای خنده‌دار.

شل كردن تدریجی عضله

هنگام نشستن یا دراز كشیدن در وضعیت راحت، عضله‌های پاهایتان را تا سرحد امكان منقبض كرده و متوجه تفاوت احساس شوید. هر بار ماهیچه‌های عضوی از بدن نظیر ساق پا،‌ بازو، شكم، كمر، گردن و سر را شل و سفت كنید. بعد از اتمام این عمل، چند دقیقه در حالت تن آرامی كامل (Relaxation) به سر برید.

كشش

روی صندلی بنشینید و قسمت فوقانی پشت خود را به طرف جلو و روی زانوانتان خم كنید. آهسته دولا شوید و این عمل را از انتهای ستون فقرات آغاز كنید تا اینكه پشتتان صاف شود و آنگاه سر خود را آرام به پائین و به سمت چپ بیاورید. این تمرین را چند بار در هر دو جهت تكرار كنید.

مشت و مال (ماساژ)

بنشینید و شانه‌های خویش را شل كنید. دست را برای مشت و مال شانه‌ی چپ و گردن به كار برید و آن را تا پوست سر بیاورید. به این كار ادامه دهید ولی این بار از دست چپ برای مشت و مال و شانه‌ی راست استفاده كنید.
منبع: دنیای سلامت

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha