یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 81596
سلامت نیوز : عضو هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با تأکید بر لزوم تخصصی شدن خدمات پرستاری همگام با خدمات پزشکی گفت: تعلل مسئولان در اجرای این مهم به سلامت مردم و مجموعه نظام سلامت خدشه وارد می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ عباس عبادی افزود: همانطور که در عرصه پزشکی نگاه تخصصی و تربیت متخصصان مختلف در عرصه های مختلف و فلوشیپ های گوناگون است، جامعه انتظار دارد که خدمات پرستاری هم متناسب با این رویکردهای تخصصی، رشد کند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه این اتفاق در حوزه آموزش پرستاری نیفتاده و علی رغم اینکه از چند سال گذشته هیئت بورد پرستاری در جال پیگیری و بازنگری برنامه های درسی است، این فرآیند کند است. البته تعلل در عملیاتی شدن این مبحث پیش از پرستاران به سلامت مردم و مجموعه نظام سلامت خدشه وارد می کند.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری تهران، تغییرات مکرر در معاونت آموزشی وزارت بهداشت را از دلایل این تعلل ها خواند و گفت: مغفول واقع شدن اجزاء دیگر در نظام سلامت از جمله پرستاری و رشته های پیراپزشکی و نگاه تک قطبی در بین مسئولان نیز از دیگر دلایل بروز این تأخیرها است.

وی افزود: انتظاری که در بخش آموزش است و فکر می کنم دغدغه نظام سلامت نیز باشد، این است که دانشکده های پرستاری توسعه پیدا کنند منتهی توسعه اش به شکل توسعه بالینی باشد. به عبارتی مربیان ما علاوه برحضور در دانشکده ها در بالین هم بتوانند شرکت کنند.

عبادی تحقق این امر را مستلزم افزایش نیروی انسانی برشمرد و گفت: با حجم نیروی انسانی فعلی در دانشکده های پرستاری به لحاظ تعداد مربیان و استادیاران که حداکثر حدود 2 هزار نفر است این امر قابل تحقق نیست.

وی افزود: اگر قرار است هیئت علمی بالینی هم برای پرستاری محقق شود به نسبت دانشکده های مشابهی که در حال اجرای این نظام هستند، باید جذب هیئت علمی بالینی پرستاری داشته باشیم و خدمات آموزشی، درمانی و مراقبتی همزمان، مشابه سیستم پزشکی که به نظر روش موفقی می آید، صورت گیرد.

رئیس دانشکده پرستاری بقیه الله این اتفاق را دغدغه امروز نظام سلامت دانست و خاطر نشان کرد: انتظار است که وزیر بهداشت به این دغدغه هم در کنار سایر چالشهای نظام سلامت توجه کند و برای تامین زیر ساختهای این بحث تلاش جدی تری داشته باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha