یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 82517
سلامت نیوز : مدیر پایگاه آموزش از راه دور بیماران دیابتی گفت: تمرین‌های آیروبیک، قدرتی و کششی برای بیماران مبتلا به دیابت سودمند است.

مرضیه معطری در گفت‌وگو با ظام پرستاری اظهار كرد: فعالیت بدنی برای همه خصوصاً افراد دیابتی سودمند است. تحقیقات نشان داده‌اند که فعالیت بدنی، قند خون و فشار خون را كاهش می‌دهد، کلسترول بد خون را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد و توانایی بدن را برای استفاده از انسولین بهبود می‌بخشد.

وی ادامه داد: همچنین فعالیت بدنی خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی را کاهش می‌دهد، قلب و استخوان‌ها را قوی نگه می‌دارد، قابلیت انعطاف پذیری مفاصل را افزایش می‌دهد، خطر سقوط و افتادن را کاهش می‌دهد، به کاهش وزن کمک می‌کند، چربی بدن را کاهش می‌دهد، انرژی را زیاد می‌کند و سبب کاهش استرس و اضطراب و علایم افسردگی می‌شود.

مدیر پایگاه آموزش از راه دور بیماران دیابتی افزود: فعالیت بدنی همچنین در پیشگیری از دیابت نوع 2 نقش دارد. یک تحقیق به نام طرح جلوگیری از دیابت نشان داد که کاهش وزن به میزان 5 تا 7 درصد (حدود 5/4 تا 8/6 کیلوگرم برای فردی با وزن 7/90 کیلوگرمی) می تواند سبب تأخیر در بروز دیابت نوع 2 یا شاید پیشگیری از آن شود.

معطری گفت: فعالیت بیشتر،موجب افزایش سوخت و ساز بدن و سوزاندن کالری های جمع شده در بدن می شود. بیماران وقتی با تلفن صحبت می‌کنند راه بروند، به جای استفاده از کنترل تلویزیون، بلند شوند و کانال را عوض كنند، با بچه ها بازی کنند و در باغ یا باغچه منزل گل و گیاه به‌کارند یا برگ ها را جمع کنند.

وی افزود: بیماران برای پاک کردن باغچه خانه به جای استفاده از وسایل برقی از وسایل دستی استفاده کنند. مثلاً برای کوتاه کردن چمن‌های باغچه از چمن‌زن دستی استفاده کنند، ماشین را بشویند، کارهای خانه را طول دهند تا انجام شوند، مثلاً به‌جای این‌که لباس‌های شسته شده را یکباره به حیاط ببرند و روی بند لباسی پهن کنید، این کار را در دو نوبت انجام دهند.

مدیر پایگاه آموزش از راه دور بیماران دیابتی یادآور شد: خانه را تمیز کنند، هنگام تماشای تلویزیون لباس اتو کنند و به‌جای استفاده از آسانسور یا پله برقی از پله‌ها بالا بروند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha