سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 82651
سلامت نیوز : رئیس سازمان نظام پرستاری می‌گوید از سال‌های گذشته هر وقت با دولت‌ها از مشکلات پرستاران حرف زده در جواب گفته‌اند که حیف شد دیر شد. او می‌گوید نمی‌خواهد سیاسی حرف بزند و نمی‌خواهد گلایه‌اش را از دو وزیر بهداشت دولت دهم به حساب حرف‌های سیاسی بگذارد اما اعتقاد دارد دولت‌های پیشین در حوزه پرستاری به‌خوبی عمل نکردند. محمد میرزابیگی در نشست خبری که روز گذشته برگزار شده بود به تشریح آخرین وضعیت پرستاری پرداخت. او خبر داد: اکنون تعداد پرستار به تخت چهار دهم تا نیم نفر پرستار در 24 ساعت به ازای هر تخت بیمارستانی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ به عنوان مثال بیمارستان امام خمینی قبل از انقلاب یکهزار پرستار داشت، هنوز هم همان 1000 تا 1200 پرستار را دارد. این درحالی است که پیش از انقلاب 500 کارمند داشت اما آمار کارمندان آن به 4 هزار نفر رسیده است. میرزابیگی همچنین به مقوله عدالت در تامین و توزیع منابع اشاره کرد و گفت: ما انتظار نداریم دولت دقیقا به اندازه کمبود پرستارهایمان مجوز استخدام صادر کند، اما باید عدالت در توزیع مجوز استخدامی ایجاد شود تا به گونه‌ای نشود که یک دانشگاه علوم پزشکی بیش از 19 هزار کارمند داشته باشد، اما در مقابل تعداد پرستارهایش به 5000 نفر هم نرسد.

وی با اشاره به فرارسیدن فصل بودجه‌نویسی دولت برای سال آینده، اظهار کرد: متاسفانه در دوران وزرای بهداشت دولت دهم، هیچ نامه‌ای به دولت و مجلس داده نشد که طی آن درخواست تامین کمبود نیروی پرستاری داشته باشند. او توضیح داد: به رغم اینکه دولت قبلی در حوزه پرستاری خوب کار کرد شاهد درخواستی برای تامین نیرو از سوی دولت به مجلس یا از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی به وزارت بهداشت نبودیم. میرزابیگی درباره جلسه با وزیر بهداشت دولت دهم از واگذاری صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای به سازمان نظام پرستاری خبر داد و اضافه کرد: پرستاران از خدماتی که ارائه می‌دهند چندان راضی نیستند. کمبود نیروی پرستاری، تاثیر زیادی بر کیفیت خدماتی که پرستاران به بیماران ارائه می‌دهند، داشته و همین کمبود نیرو باعث بروز مشکلاتی شده است.

او با اشاره معاونت پرستاری وزارت بهداشت درخواست کرد تا برخی افراد در درون و بیرون وزارت بهداشت درخصوص ضرورت تشکیل این معاونت فرافکنی نکنند و نگویند که چون تعداد پرستاران زیاد بوده یا به لحاظ ارتباطی که با رئیس‌جمهور سابق داشته‌اند، توانسته‌اند در وزارت بهداشت معاونت بگیرند. پرستاران از سال 1376 ایجاد معاونت در وزارت بهداشت را پیگیری می‌کنند. اکنون زمان آن رسیده است که مطالبه مردم و پرستاران را از معاونت پرستاری پیگیر شویم، نه اینکه درباره چرایی تشکیل آن سخن بگوییم. وی در ادامه به تقبل برخی از اختیارات و مسئولیت‌های وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: اعلام آمادگی کرده‌ایم تا انجام 10 تا 15 خدمت را بپذیریم که این بسته جمع‌بندی شده از این خدمات تدوین شده و تا پایان هفته به دست وزیر بهداشت خواهد رسید و اگر به همه آنها عمل شود، ظرف دو تا سه سال آینده تغییرات خوبی را در نحوه خدمت‌رسانی به مردم شاهد خواهیم بود. میرزابیگی همچنین از پیگیری ساماندهی خدمات مراقبتی پرستاری در منزل خبر داد و افزود: پیش از این همه برنامه‌ریزی‌های مربوط به امور پرستاری را معاونت درمان و بخش بالین انجام می‌داد،‌ اما از این پس لازم است نگرش‌هایی که درباره پرستاری وجود داشت، تغییر کند.

از سوی دیگر درحال حاضر با بار بیماری‌های غیرواگیر و مزمنی روبه‌روهستیم که هزینه‌‌هایی برای خانواده و کشور دربر دارد. به همین خاطر باید برای توسعه مراقبت از این بیماران در منزل تلاش کرد. رئیس کل سازمان نظام پرستاری در ادامه این نشست خبری بر ضرورت رعایت عدالت در سلامت تاکید کرد و گفت: لازم است عدالت بیمه‌ای در کشور برقرار شود. بیمه‌ها در نوع خدمت‌رسانی به مردم عدالت را آنچنان که باید رعایت نمی‌کنند. لازم است سازمان‌های بیمه‌گر در میزان پوشش بیمه‌ای، عمق نفوذ بیمه‌ای، روش‌های ایجاد امنیت روانی و از بین بردن انحصار بیمه‌ای به نفع مردم عدالت را توسعه دهند و به‌گونه‌ای عمل نکنند که مردم تا سالم هستند، مشغول کسب درآمد باشند و از یک برهه به بعد همه درآمد خود را صرف سلامت خود کنند. اگرچه حدود 5 سال از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌گذرد اما هنوز این مصوبه اجرا نشده و این مساله یکی از دغدغه‌های اصلی پرستاران را تشکیل داده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری به جلسه یک ماه گذشته خود با وزیر بهداشت درخصوص اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی، اشاره کرد. به گفته او اعتقاد وزیر بهداشت این بود که تا زمان رفع بحران‌های دارویی صبر کنیم. اما پیگیری مجدد بحث تعرفه‌گذاری این خدمات از هفته‌های آینده آغاز خواهد شد. میرزابیگی با بیان اینکه پایبندی وزیر بهداشت به مصوبات دولت قبلی قابل توجه و مایه دلگرمی است، ‌گفت: وزرای بهداشت دولت دهم در حوزه پرستاری خوب عمل نکردند و حتی وزیر بهداشت وقت طرحی را ارائه کرد که بر اساس آن یک بیستم منابعی که برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری پیشنهاد داده بودیم را درنظر گرفته بود که آن را نپذیرفتیم و ترجیح دادیم اجرای طرح‌ مسکوت بماند تا آن را دوباره اصلاح کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha