سلامت نیوز : فقر ۷ درصد مردم کشور و ۱۴ درصد شهروندان تهرانی به علت هزینه‌های کمرشکن درمان، رونمایی ازسردیس دکتر محمد قریب در پارک فناوری پردیس، قطع وابستگی ۲۵ درصدی دارو و تولید ۷ واکسن جدید در دولت یازدهم و ورود روش جدید اصلاح پیرچشمی در كشور و پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشكی برای 17 میلیون ایرانی، مهمترین اتفاقات خبری بهداشت و درمان كشور در روز گذشته بوده است. به گزارش ایران بالا بودن هزینه‌های بهداشت و درمان كشور معضلی است كه بر هیچ‌كس پوشیده نیست به طوری كه دست اندركاران حوزه بهداشت و درمان كشور و مسئولان وزارت بهداشت را به دلیل درد و رنجی كه مردم بابت پرداخت هزینه‌های كمرشكن درمان متحمل می‌شوند، به تكاپو انداخته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ اینكه پرداخت از جیب مردم در بخش بهداشت و درمان و تعرفه‌های پزشكی در بالاترین رقم قرار دارد این روزها به سخن مشترك وزارت بهداشتی‌ها تبدیل شده است به طوری كه معاون درمان وزارت بهداشت نیز در اظهار نظر اخیر خود در این باره گفت: براساس قانون برنامه توسعه قرار بود سهم مردم از هزینه‌های سلامت به زیر 30 درصد کاهش پیدا کند. اما براساس آخرین برآورد وزارت بهداشت، هم‌اكنون بیش از 60 درصد هزینه‌های درمانی و سلامت را مردم از جیب خودشان پرداخت می‌کنند كه این رقم 2 برابر آن رقمی است که براساس قانون برنامه باید به آن می‌رسیدیم.

قطع وابستگی ۲۵ درصدی دارو و تولید ۷ واکسن جدید
وزیر بهداشت همچنین در حاشیه مراسم پرده‌برداری از سردیس دکتر محمد قریب با بیان این‌كه در حوزه دارو حدود 95 درصد اقلام دارویی تولید داخل است اما وابستگی حدود 52 درصد را به مواد اولیه داریم، گفت: كشور ما در حوزه تولید واكسن نیز جزو صادر‌كنندگان بود اما اكنون برای تأمین نیاز داخلی به خارج از مرزها نیازمند شده‌ایم. وی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است 25 درصد وابستگی دارو در قالب شورای فناوری ظرف 4 سال برطرف شود و 7 واکسن مورد نیاز در همین زمان در کشور تولید شود. براین اساس در دوره جدید، شورای فناوری تشکیل داده‌ایم که هدف آن تولید واکسن و دارو است و این قول داده شده که تا پایان 4 سال در این حوزه اقدامات خوبی انجام شود.

رونمایی ازسردیس دکتر محمد قریب
روز گذشته طی مراسمی با حضور سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت و دكتر علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و جمعی از پزشکان برجسته، سردیس دکتر محمدقریب در پارک علم و فناوری پردیس پرده‌برداری شد.

روش جدید اصلاح پیرچشمی وارد مراکز درمانی کشور شد
همچنین وزیر بهداشت به روش جدید درمان پیرچشمی به کمک Inley‌های داخل قرنیه‌ای اشاره کرد و گفت: در این روش، وسیله‌ای داخل ضخامت قرنیه قرار گرفته و به اصلاح پیرچشمی کمک می‌کند.

وی گفت: طی حداقل 20 سال گذشته روش‌های مختلفی برای درمان پیرچشمی وارد حرفه چشم‌پزشکی شده‌اند که می‌توان گفت تقریباً از تمام این تکنیک‌ها در ایران استفاده کرده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از لنزهای داخل چشمی، انواع لیزرها، انرژی رادیوفرکوانسی یا آر. اف اشاره کرد. هاشمی با اشاره به اینکه استفاده از این روش جدید برای افراد در سنین 40 تا 65 سال امکانپذیر است، عنوان کرد: این تکنیک حدود یک سال است که در مراکز درمانی چشم پزشکی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد و سابقه استفاده از آن در دنیا حدود دوسال است كه توانسته مجوز سازمان غذا و داروی اروپا را کسب کند.

پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی برای 17 میلیون ایرانی
روز گذشته رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت نیز جزییات پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی را اعلام کرد و بر لزوم اصلاح تعرفه‌های خدمات دندانپزشکی به منظور جلب همکاری بخش خصوصی جهت ارائه خدمات پیشگیرانه دهان و دندان تاكید کرد.

دکتر محمدحسین خوشنویسان، ضمن اشاره به مصوبه چهل و نهمین جلسه شورای عالی بیمه در مورد رویکردهای پیشگیری و ارتقای سلامت دهان و دندان، اظهار داشت: عمده هدف مصوبه اخیر شورای عالی بیمه سنین زیر 12 سال (که عمدتاً دانش‌آموز هستند) است. با انجام اقدامات پیشگیرانه، این گروه سنی در سال 1404 عاری از پوسیدگی دندانی و بیماری لثه خواهند بود.

وی به ایسنا گفت: پس از این مصوبه، قدم بعدی تنظیم آیین‌نامه اجرایی آن است که بیمه‌های پایه را ملزم می‌کند که به هر کسی و با هر دفترچه‌ای، خدمات مربوطه را ارائه دهند. همچنین افراد برای دریافت این خدمات پیشگیرانه فرانشیز 30 درصدی را خواهند پرداخت و مابقی هزینه‌ها را بیمه‌ها متقبل خواهند شد.

به گفته وی، براساس مصوبه اخیر شورای عالی بیمه، کلیه معاینات دهان و دندان گروه سنی تا 12 سال با پوشش بیمه‌ای خواهد بود و نتیجه به صورت کامل در سیستم کامپیوتری ثبت می‌شود. پس از آن آموزش‌های لازم ارائه و استفاده از وارنیش فلوراید صورت می‌گیرد.

خوشنویسان با اشاره به تعداد دانش‌آموزان زیر 12 سال کشور افزود: بر این اساس حدود 15 تا 17 میلیون نفر زیر پوشش این خدمات قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha