شمار بیماران ام.اس در آذربایجان‌غربی 1564 نفر است که از این تعداد 431 نفر مرد و 1133 نفر زن هستند.

سلامت نیوز : رییس انجمن ام.اس با اشاره به شناسایی 1546 فرد مبتلا به ام.اس در آذربایجان‌غربی گفت: شمار بیماران ام.اس در زنان 3 برابر مردان است.

«سمیه زارع» در گفت‌وگو با (ایسنا)،افزود: شمار بیماران ام.اس در آذربایجان‌غربی 1564 نفر است که از این تعداد 431 نفر مرد و 1133 نفر زن هستند.

وی با اشاره به این‌که وجود یک آسایشگاه مجهز یکی از نیازهای اساسی بیماران ام.اس است، خاطرنشان کرد: اکثر بیمارانی که به‌لحاظ حرکتی و تعادل در اندام‌های بدنشان دچار مشکل می‌شوند نگهداری از آنان برای خانواده‌ها بسیار سخت و طاقت‌فرساست که متاسفانه هنوز برای این امر در استان چاره‌اندیشی نشده است و انجمن به‌تنهایی قادر به انجام آن نیست و نیارمند مساعدت و حمایت مسوولان و خیرین استان همانند دیگر استان‌ها هستیم.

رییس انجمن ام.اس تصریح کرد: ام.اس بیماری خود ایمنی است این امر بدان معناست که دستگاه ایمنی بدن که به‌طور معمول کارش مبارزه با عفونت‌هاست بافت خودی یعنی پوشش میلین پیرامون رشته‌های عصبی را با اجسام خارجی اشتباه گرفته و به آنها حمله می‌کند، آسیب وارد آمده بر میلین به اختلال حرکت پیام‌ها در راستای رشته عصبی منجر می‌شود و ممکن است پیام آهسته و یا نامفهوم بوده یا از یک رشته عصبی به دیگری منتقل شود.

زارع با بیان این‌که ام.اس برحسب این‌که کدام قسمت از سیستم اعصاب مرکزی را دچار صدمه کنند علایم مختلفی دارد، افزود: اختلالات بینایی، گرفتگی و سختی عضلات، تغییرات حسی، مورمورشدن و کرختی، احساس سوزش، خستگی کاهش انرژی، حساسیت به گرما، کنترل نکردن ادرار و مدفوع، اختلال در حفظ تعادل بدن، تکلم، مشکل بلع غذا از علایم مهم اولیه این بیماری است.

وی افزود: فشارهای عصبی و استرس، گرما، تغییر منطقه‌ی جغرافیایی در تشدید یا کاهش این بیماری موثر است.

رییس انجمن ام.اس با اشاره به مشکلات اساسی انجمن ام.اس افزود: یکی از مشکلات اساسی نداشتن محل مناسب است چون محل فعلی در طبقه‌ی دوم در یکی از خیابان‌های پر تردد شهر واقع شده و بیماران با مشقت زیاد رفت و آمد می‌کنند و به‌علت مشکلات مالی انجمن توان اجاره‌ی محل دیگری را ندارد، سرگردانی بیماران در مسیر ادارات سراسر شهر در زمان تشکیل پرونده برای دریافت دارو است که مجبورند مسیر چندین اداره را که هر کدام در محل‌های جداگانه و دور از هم قرار دارند برای گرفتن یک فرم یا یک امضا طی کنند که در بیشتر موارد یک ماه هم طول می‌کشد.

زارع گفت: گرانی داروها، عدم اجازه استقرار یک باب کانکس برای فروش تابلو تسلیت به نفع بیماران ام.اس که باوجود مکاتبه با شورای شهر، شهرداری، سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری، مخشوش شدن ذهنیت مردم نسبت به انجمن به علت وجود متکدیان و موسسات خیریه متعدد در سطح شهر با عنوان‌های مختلف از مشکلات انجمن است.

وی خاطرنشان کرد: همه‌ی انجمن‌های خیریه هیچ بودجه‌ای از طرف دولت ندارد و مجبور به تامین هزینه‌های خود انجمن و اعضا تحت پوشش خود هستند و این امر محقق نمی‌شود جز با کمک‌های مردم که در همین زمینه اکثراً با عدم برگزاری مراسم جشن و شادی برای گلریزان مواجه شده‌ایم.

رییس انجمن ام.اس با بیان این‌که داروهای تولید داخل در شبکه‌ی توزیع دارو سهل‌الوصول است، اظهار کرد: مشکل اساسی بیماران در تهیه داروهای خارجی است متاسفانه برخی بیماران مجبور به استفاده از داروها و مکمل‌های خارجی‌اند که مشکل اصلی در تهیه‌ی این دارو، گرانی آنها و حمایت نکردن بیمه‌هاست.

زارع افزود: در این اواخر به علت تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز تا حدودی با کمبود دارو مواجه بودیم که فعلاً در کمبود دارو مشکل وجود ندارد که با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان مشکل کمبود دارو را ساماندهی کرد.

وی تصریح کرد: برای بیماران حفظ آرامش و دوری از استرس، تغذیه‌ی مناسب، انجام ورزش‌های سبک و هوازی و تمرینات کششی، شنا، آب درمانی را توصیه کرده و چون خستگی زودهنگام از علایم مهم این بیماریست اطرافیان و کارفرمایان نباید کارهای سنگین واگذار کنند و نیز به‌علت ناراحتی عصبی اکثر بیماران به درجاتی از افسردگی دچار می‌شوند که در این زمینه باید اطرافیان بیمار ملاحظه‌ی بیشتری داشته باشند.

رییس انجمن ام.اس با اشاره به خدمات ارائه شده در این انجمن خاطرنشان کرد: برگزاری اردوی تفریحی، تشکیل کلاس‌های مشاوره در محل انجمن برای بیماران ام.اس در زمینه‌های مختلف روانشناسی به‌صورت مرتب با حضور کارشناسان امر، همکاری با دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در تهیه و ارائه‌ی پروپوزال در زمینه‌ی ام.اس، برگزاری مراسم بزرگداشت روز جهانی ام.اس برای دو سال متوالی، کمک نقدی به بیماران ام.اس و خانواده‌های‌شان، تحقیق در خصوص وضع معیشتی بیماران و عیادت از بیماران، واریز کمک نقدی به حساب بیماران نیازمند ساکن در دیگر شهرستان‌های استان، دادن افطاری به بیماران نیازمند در دو سال اخیر، تشکیل تیم کوهنوردی انجمن ام.اس آذربایجان‌غربی که شامل صعود به قله‌های سبلان، سهند و دماوند و ارائه‌ی آخرین اخبار از فعالیت‌های انجمن و رویدادها در حوزه‌ی ام.اس و پزشکی است که در سایت انجمن از خدمات این انجمن ذکر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha