چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 86184
سلامت نیوز : معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت بر لزوم مشخص شدن 10 اولویت نخست نظام سلامت کشور و تصمیم‌گیری بر مبنای این اولویت‌ها تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر ایرج حریرچی در ششمین کنگره سرطان پستان جهاد دانشگاهی، گفت: انتظار از متخصصان آن است که کار علمی انجام دهند. البته منظور از انجام کار علمی، کپی‌برداری نیست. در این باره می‌توان گفت که در 10 سال اخیر بالاترین تعداد کنگره‌ها نسبت به رشته‌های تخصصی در سرطان پستان تشکیل شده است و این کنگره معمولا از شلوغ‌ترین کنگره‌ها بوده است. اما سئوال آن است که چه تعداد مقاله علمی در مورد مشکلات زنان در مورد سرطان پستان داریم.

وی در این باره افزود: شواهد علمی مندرج در یک کتاب مرجع که برای جامعه دیگر نوشته شده، لزوما برای جامعه ما قابل استفاده نیست. تعداد مقالات در مورد مشکلات زنان در زمینه سرطان پستان بسیار کم است. ما مسئولان وقتی آن طرف میز قرار داریم، همیشه یک سوم شخص را مسئول کارها می‌دانیم. این در حالی است که با روحیه همدلی می‌توان کارهای علمی را پیش برد.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه سن ابتلای جمعیت ایرانی به سرطان سینه نسبت به سایر کشورها 10 سال زودتر است، افزود: در این زمینه باید بررسی شود که این موضوع به دلیل جوان بودن سن جمعیت کشور است یا زمینه‌های ارثی و محیطی در آن دخیل هستند چرا که 32 درصد سرطان‌های زنانه به سرطان سینه مربوط است و بروز این بیماری 18 در 100 هزار نفر است.

حریرچی در این باره ادامه داد: دولت از پول نفت و مالیات تنها برای درمان سرطان سینه به ما بودجه نمی‌دهد، بلکه وظیفه ما تامین سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی جامعه است. از طرف دیگر میزان قابل توجهی از روش‌های درمان سرطان سینه که به کار گرفته می‌شوند، در جهت کسب سلامت نیست و تاثیر موثری در میزان بقای بیمار ندارند. این روش‌ها معمولا علمی نیستند. در مجموع وقتی از پول ملت و دولت هزینه می‌شود، چندان به ارزش آن توجهی نمی‌شود. لازم است این مباحث را در نظر داشته باشیم.

وی افزود: در مورد این بیماری نباید تنها به درمان فکر شود، بلکه باید در نظر داشت که از میان روش‌های موجود از جمله غربالگری، پیشگیری‌های اولیه، افزایش آگاهی و سواد مردم و ... کدام یک در پیشگیری و کنترل این بیماری موثرتر هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت گفت: داستان سیاست‌گذاری در سلامت مانند فیلی در اتاقی تاریک است که هر کسی برداشتی از آن دارد. لازم است در اولویت اول نظام سلامت توسط اساتید، تدوین و بر اساس آن اولویت‌ها تصمیم‌گیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha