سلامت نیوز : همزمان با رشد پایتخت در گذشته‌های دور نابرابری‌های اجتماعی کم کم خود را به اشکال گوناگون در این شهر نشان داد. در همین روزها بود که منطقه جنوب شهر، مأمن مهاجران فقیری شد که از اقصی نقاط کشور با رویای به‌دست آوردن زندگی بهتر به تهران هجوم آوردند و با سکونت در مناطق ارزان قیمت، ساکنان قبلی را به سوی مناطق گران‌تر شهر که به شمال شهر مشهور بود سوق دادند. با ادامه این روند نابرابری‌های اجتماعی بیش از پیش خود را نشان داد و همین موضوع باعث شد تا اعضای شورای شهر چهارم به بررسی این نابرابری‌ها بپردازند.

این نابرابری‌های اجتماعی در پایتخت، در قالب طرح «سنجش عدالت در شهر» مورد بررسی قرار گرفت. طبق بررسی‌های این طرح میزان فقر در شهر تهران معادل 42 درصد است که بیشترین درصد فقر مربوط به مناطق 19، 15، 18 و 16 و کمترین درصد فقر مربوط به مناطق 3، 1 و 2 است. دیگر یافته‌های این گزارش بیشترین شکاف و شدت فقر را مربوط به مناطق 19 و 18 و کمترین شکاف و شدت فقر را مربوط به مناطق 3 و 1 اعلام کرده است.

یکی از اعضای شورای شهر در این باره به «حمایت» گفت: این طرح پایشی برای بررسی و شناسایی عدالت اجتماعی در پایتخت است و گزارش آن به طور کامل در صحن علنی شورای شهر ارایه شد. «محمدمهدی تندگویان» افزود: با توجه به اینکه سطح اشغال زمین در این مناطق بسیار زیاد و بافت مسکونی نیز فشرده است، امکان ساخت فضای سبز و پارک‌ها نیز به همین نسبت کم است و همین موضوع باعث شده تا سرانه فضای سبز این مناطق نسبت به مناطق بالاتر، کمتر باشد. دسترسی به حمام مستقل در منازل مسکونی نیز یکی از شاخص‌های رفاه اجتماعی است که بر اساس یافته‌های طرح سنجش، این شاخص در مناطق مختلف تهران تفاوت معناداری ندارد و فقط 10 درصد خانوارها در منطقه جنوبی تهران و ساکن منطقه 17 از این نعمت محروم هستند.

این عضو شورای شهر در این باره گفت: علت این موضوع هم به مشکلات اقتصادی و فرهنگی مردم ساکن این مناطق وابسته است. شهرداری تا جایی که توانسته برای رفع مشکلات این مناطق اقدام کرده است اما نمی‌تواند به زور وارد خانه کسی شود و در آن سرویس بهداشتی یا حمام بسازد زیرا بسیاری از این خانواده‌ها اگر فضایی هم داشته باشند در آن اتاق دیگری می‌سازند و برای کارهای تجاری غیر مجاز از آن استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha