دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 86454
سلامت نیوز :  بالاخره اخبار و هشدارها در مورد آلودگی هوای پایتخت رنگ واقعیت به خود گرفت و هوای تهران تا اطلاع ثانوی به مرحله اضطرار رسید،تا جایی‌كه بعد از تشكیل جلسه كمیته اضطرار آلودگی هوای تهران،فروش آرم روزانه و هفتگی ترافیك،تردد اتوبوس‌های آلاینده،ورزش صبحگاهی،تولید بتن و آسفالت ممنوع اعلام شد و در راستای ادامه آلودگی هوا،مدارس مقطع ابتدایی نیز طی امروز و فردا تعطیل شدند و ساعت كار ادارات هم تا 14:30 كاهش پیدا كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ حدود یك هفته پیش سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای كه تقریبا در تمام رسانه‌ها منتشر شد اعلام كرد كه از سه شنبه 14 آبان به دلیل حاكم شدن جو پایدار درشهر‌های صنعتی كشور با پدیده انباشت آلاینده‌ها و در پی آن فراتر رفتن آلودگی هوا از حد استاندارد در این شهرها مواجه خواهیم شد. پیش‌بینی‌ای كه درست از آب درآمد و حوالی ساعت 9 صبح روز شنبه، شركت كنترل كیفیت هوای تهران نیز اعلام كرد با قرار گرفتن شاخص ذرات معلق كمتر از دوونیم میكرون روی عدد 145 هوای پایتخت در آستانه هشدار قرار گرفته است.

به همین دلیل بعد از اینكه دیروز مردم 21منطقه از مناطق 22گانه تهران هوای بسیار ناسالمی را تنفس كردند كمیته اضطرار آلودگی هوای تهران ساعت 7:30 صبح دیروز با حضور نمایندگان شهرداری تهران،وزارت بهداشت،هواشناسی،آموزش و پرورش،راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ،صنایع و معادن استان تهران،به ریاست حسن كریمی،معاون عمرانی استاندار تهران تشكیل جلسه داد. در این جلسه پیشنهادهایی از جمله تشدید برخورد با موتورسیكلت‌ها و خودروهای آلاینده و معرفی خودروها به مراكز معاینه فنی و همچنین گسترش طرح زوج و فرد تا در منازل برای كنترل آلودگی هوا مطرح شد كه اعضای این كمیته در حال رایزنی برای تصویب این پیشنهادات یا ارائه پیشنهاد جدید هستند. اجرای مصوباتی كه دیروز صبح كمیته اضطرار آلودگی هوای تهران به رسانه‌ها ارسال كرد تا زمان خارج شدن آلودگی هوای پایتخت از وضعیت هشدار الزامی است. همچنین بر اثر شدت غلظت آلاینده‌های جوی ورزش صبحگاهی در پارك‌ها و زنگ ورزش مدارس كلیه مقاطع تحصیلی در شرایط هشدار ممنوع اعلام شد.

آمبولانس‌های اورژانس و هلال‌احمر نیز در تمام این ایام در میادین اصلی شهر استقرار خواهند یافت. اما آنچه كه كارشناسان در این روزها بر آن تاكید دارند این است كه تعطیلی مهدكودك‌ها و مدارس،محدود كردن رفت و آمدها،همه جزئی از راهكارهای مقطعی برای حل معضل آلودگی هوای تهران است.در مورد تعطیلی مهدكودك‌ها و مدارس ابتدایی،شهیندخت مولاوردی،معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده،می‌گوید: «در صورت عضویت در كمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران پیشنهاد مرخصی اجباری زنان شاغل هنگام تعطیلات مدارس ارائه می‌شود.درپی تشدید آلودگی هوا، مهدهای كودك‌، پیش دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی استان تهران به جز شهرستان‌های فیروزكوه و دماوند، از امروز تا 21 آبان تعطیل شد كه این امر موجب انتقاد و بلاتكلیفی مادران شاغل دارای فرزند مهدكودكی و دانش‌آموز شد.»

بسیاری از منتقدان در دولت قبل چنین تصمیم‌گیری‌های خلع‌الساعه را مسكن‌های مقطعی می‌دانستند كه دردی از وضعیت آلودگی هوا دوا نمی‌كند اما گویی تغییر مدیریت‌ها هم تاثیر چندانی در تغییر این روند نداشته و همچنان شاهد تصمیم‌گیری‌های دقیقه 90 و راهكارهای مقطعی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha