سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 86551
سلامت نیوز : نانوایی‌ها از گرانی آرد شکایت می‌کنند؛ مشتری‌ها از صف‌های طولانی 50-40نفره. نانوایی‌ها به کسی بیشتر از 10نان نمی‌فروشند؛ مشتری‌ها به فرمانداری شکایت می‌کنند. حلقه آخر این زنجیر، فرمانداری است که با اما و اگر، درخواست‌های کتبی سراوانی‌ها را تایید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ مردم سراوان از یک‌ماه پیش تا به حال با مشکل جدی در خرید نان مواجه شده‌اند. خانواده‌های پرجمعیت سراوانی که اغلب برای مصرف روزانه یا چندروزشان نیاز به خرید نان در حجم بالا دارند، با جواب منفی نانوایی‌هایی مواجه می‌شوند که ساعت پخت نانشان از یک ماه قبل کاهش پیدا کرده. بهانه، کاهش سهمیه آرد از یک سال گذشته و گرانی آرد آزاد است که تنور تعدادی از نانوایی‌ها را خاموش کرده و تعدادی دیگر از آنها ساعت کارشان را کمتر کرده‌اند. نتیجه، روزانه دو، سه‌ساعت در صف ایستادن است و سفر به شهرهای اطراف برای خرید نان؛ تا جایی که برخی از سراوانی‌ها سفارش نان را به اتوبوس‌های بین‌شهری می‌دهند تا از زاهدان نان بیاورند. محمدامین دهواری، عضو شورای شهر محمدی، از توابع سراوان به خبرگزاری مهر، می‌گوید: شهر محمدی هفت‌هزار جمعیت دارد و بنا بر سرانه تعیین‌شده باید 52تن آرد به‌صورت ماهانه دریافت کند اما سهمیه این شهر در حال حاضر 30تن است. این یعنی هرکدام از ساکنان این شهر به جای 5/7کیلوگرم آرد، حدود دوکیلوگرم سرانه دارند. 

در روستاهای اطراف این شهر، اوضاع از این هم بدتر است. ساکنان روستای زنگیان به جای دریافت 28تن آرد بر مبنای سرانه تعیین شده، فقط 9تن آرد دریافت می‌کنند؛ یعنی یک‌سوم میزان تعیین‌شده. سراوان هم با جمعیت 200‌هزارنفری‌اش تا پیش از هدفمندی یارانه‌ها به‌ازای هر نفر 10کیلو سرانه آرد در طی ماه دریافت می‌کرد اما این رقم بعد از هدفمندسازی به نفری 5/7کیلو کاهش یافت؛ رقمی که البته با جمعیت 170‌هزارنفری این شهر سنجیده می‌شود و 30‌هزارنفر جمعیت جدید یا غیررسمی شهر را دربرنمی‌گیرد.

از قاچاق سوخت تا قاچاق نان
فرمانداری معتقد است کمبود نان در سراوان، تقصیر اهالی همین شهر است چراکه به گفته مسوولان ناظر، بخشی از نان برای خوراک دام‌ها مصرف می‌شود و بخشی از آن از مرزها خارج می‌شود. قاچاقچیان سوخت، همزمان با خارج‌کردن سوخت از مرزها، نان را هم به آن طرف مرز می‌برند و قرصی دو تا پنج‌هزارتومان می‌فروشند. البته مشکل به همین‌جا ختم نمی‌شود، در استان سیستان‌وبلوچستان اتباع خارجی و خانواده‌های بدون شناسنامه‌ای زندگی می‌کنند که در سهمیه‌بندی‌های استانی به حساب نیامده‌اند اما بخشی از سرانه آرد استان را دریافت می‌کنند. به این جمع، نیروهای انتظامی، افراد شاغل در هنگ مرزی و همچنین دانشجویان هم اضافه می‌شوند که در هیچ‌کدام از آمارهای جمعیتی استان سیستان‌وبلوچستان دیده نشده‌اند.

سیستان‌وبلوچستان با همه‌جا فرق دارد
نوید ملازهی، عضو شورای اسلامی شهر سراوان معتقد است مصرف سیستان‌وبلوچستان با سایر کشور متفاوت است و با وجود اینکه سهمیه آرد در تمام کشور کاهش یافته اما این کمبود به اندازه‌ای که در این شهرستان، زندگی مردم را تحت‌الشعاع خود قرار داده است در دیگر شهر‌های کشور مشهود نیست. او می‌گوید: «در این استان غذای اصلی بسیاری از مردم همراه با نان است و حتی نان به تنهایی وعده غذایی بسیاری از مردم محروم را در بر می‌گیرد بنابراین باید سرانه ویژه‌ای برای سیستان‌وبلوچستان در نظر گرفت.»

احتمال قاچاق آرد دوباره قوت گرفت
در حالی که روز گذشته خبر تشکیل صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها به دلیل کمبود عرضه نان که در پی کاهش سهمیه آرد اتفاق افتاده است منتشر شده موضوع کاهش سهمیه آرد توسط مقامات مسوول تکذیب شد.

مسوولان شرکت غله و اتحادیه‌ها و انجمن نان‌های صنعتی، سنتی و حجیم کاهش سهمیه نانوایی‌ها که از سوی برخی از نمایندگان مجلس نیز عنوان شده بود را تکذیب کردند.  با وجود آنکه کمبودهای ناشی از کاهش سهمیه آرد تکذیب شده اما احتمال اینکه نانوایی‌ها همانند دوره پیش از هدفمندی به جای پخت نان، آرد فروشی کنند؛ وجود دارد. به رغم آنکه یارانه نان در جریان هدفمندی حذف شد ولی تحت شرایط افزایش نرخ ارز، قیمت گندم از 360تومان به 900‌تومان در سال‌جاری افزایش یافت. دولت برای آنکه این افزایش قیمت بر اقشار ضعیف جامعه فشاری وارد نکند مجددا تصمیم به پرداخت یارانه به این محصول گرفت. به عبارت ساده‌تر دولت در حال حاضر هم یارانه نقدی بابت نان پرداخت می‌کند و هم سوبسید مستقیم به گندم می‌دهد. به این مفهوم که گندم‌های خریداری‌شده که کیلویی 900‌تومان هزینه برمی‌دارد به قیمت 460‌تومان به کارخانجات آردسازی تحویل داده می‌شود. با در نظرگرفتن اینکه مصرف آرد مخصوص نانوایی حدود هشت‌میلیون‌و 300‌هزار تن برآورد می‌شود؛ میزان یارانه‌ای که دولت به این بخش به صورت مستقیم پرداخت می‌کند سه‌هزار و 652میلیارد‌تومان خواهد بود. این رقم به غیر از سوبسیدی است که دولت در قالب یارانه نقدی نان به حساب خانوار واریز می‌کند. همچنین باید در نظر داشت رقم مزبور در صورتی است که تمام گندم‌های خریداری‌شده 900‌تومان برای دولت تمام شود. حال آنکه دولت بسیاری از مواقع گندم‌های خارجی را بسیار بیشتر از این ارقام خریداری کرده است.

کمبودها کذب است
عباس قبادی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در گفت‌وگو با «شرق» با تکذیب کاهش سهمیه آرد در شهرستان‌های کشور گفت: تاکنون هیچ گزارشی از کمبود آرد از سوی نانوایی‌ها یا تشکل‌های مربوطه به ما نرسیده است.  وی افزود: اینکه گفته می‌شود افراد برای خرید تعداد بیش از 10عدد نان باید از فرمانداری نامه بگیرند کذب محض است و ما هر درخواستی برای تخصیص آرد از استان‌ها داشته باشیم؛ پاسخ خواهیم گرفت.  قبادی به اختلاف دوبرابری قیمت آرد سهمیه‌ای و آزاد اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر آرد کیسه‌ای 22‌تومان به نانوایی‌ها تحویل داده می‌شود در حالی که همین کیسه‌ها در بازار آزاد دو برابر این، قیمت دارند. بر این اساس وی وجود برخی تخلفات در این بازار را محتمل دانست.  علیرضا مروت‌پور دبیر انجمن نان‌های ماشینی و صنعتی نیز به «شرق» گفت: تاکنون با کمبودی در بازار آرد مواجه نبوده‌ایم. او با اشاره به اینکه حتی در زمان جنگ هم برای گرفتن نان نیازی به نامه‌گرفتن از ارگانی نبود خاطرنشان کرد: پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به دلیل اصلاحاتی که در قیمت این محصول ایجاد شد، مردم خودبه‌خود مصرفشان کاهش یافت و به عبارتی مصرف نان هدفمند و از خرید بیش از نیاز و هدررفت نان جلوگیری شد. او به مصرف سالانه حدود هشت‌میلیون‌و 300‌هزار تن آرد برای مصارف نانوایی اشاره و اذعان کرد: از این میزان 10‌درصد مخصوص نان‌های صنعتی و 90‌درصد مورد استفاده نان‌های سنتی است. مروت‌پور متذکر شد: موضوع کنترل با کاهش سهمیه متفاوت است. ممکن است دولت در جریان تحریم‌هایی که اتفاق افتاده و تغییر شاخص‌های کلان اقتصادی، کنترل‌ها به ویژه در مناطق مرزی را گسترده‌تر کرده باشد اما بحث کاهش سهمیه‌ها به هیچ عنوان مطرح نبوده است. وی با بیان اینکه بحث قاچاق اصلا منتفی نیست اضافه کرد: ذخایر موجود کافی بوده و تصمیمی برای کاهش فرآورده‌های آردی گرفته نشده است.

440‌تومان یارانه هر کیلو گندم
جواد کرمی رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم نیز در گفت‌وگو با «شرق» به موضوع یارانه‌هایی که دولت ناگزیر است پرداخت کند اشاره کرد. او گفت: دولت ابتدا قیمت‌گذاری نان را پس از هدفمندی آزاد کرد اما با رشد قیمت گندم تا 900‌تومان مجبور شد مجددا یارانه پرداخت کرده و 460‌تومان گندم را به کارخانجات آرد تحویل دهد. وی بیان کرد: با این وجود هیچ کمبودی برای تولید نان در کشور وجود نداشته اما باید مصرف کنترل شود.  کرمی تاکید کرد: برای اینکه حضور دلالان در بازار آرد و نان ریشه‌کن شود باید قیمت‌ها نهایتا آزاد شده و بحث دونرخی از بین برود.وی ادامه داد: تا زمانی که دو نرخ در بحث آرد وجود داشته باشد، موضوع قاچاق و فساد هم وجود خواهد داشت.

توزیع آرد به تشکل‌ها واگذار شد
رییس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم همچنین از واگذاری توزیع آرد به تشکل‌ها خبر داد و افزود: از دو ماه گذشته توزیع آرد از کارخانجات گرفته شده و به تشکل‌ها واگذار شده است. این اتفاق از آن جهت که مصرف آرد ساماندهی شود انجام شد اما سهمیه‌ها کاهش نیافت. حتی برخی از اوقات آرد تحویل گرفته‌شده بیش از حد مصرف بوده و به سیستم دولتی بازگردانده شده است.

حسین نظری رییس اتحادیه نان‌های سنتی هم به «شرق» گفت: خبر کاهش سهمیه‌ها غیرموثق و به اندازه کافی آرد در اختیار نانوایی‌ها قرار داده شده است.وی اظهار کرد: در تهران سهمیه روزانه نانوایی‌ها 400کیلوگرم تعیین شده است. اگر نانوایی‌ها آردی بیش از این میزان هم نیاز داشته باشند می‌توانند با مراجعه به اتحادیه درخواست خود را مطرح کرده و سهمیه مورد نیازشان را دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha