رییس كلینیك اختلالات خواب بیمارستان بهارلو با اشاره به تجربه بی خوابی یك سوم از افراد جوامع مختلف در طول زندگی و گرفتار بودن 10 درصد افراد جوامع به نوعی از اختلالات خواب، وقفه تنفسی، خرخر، اختلال در شروع خواب، بیدار شدن زودهنگام یا بیدار شدن مكرر حین خواب و عدم رضایت از كیفیت خواب را از انواع اختلالات خواب برشمرد

دكتر خسرو صادق نیت، عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این كه اختلال خواب یكی از بیماری‌های شایع جوامع است، افزود: مشكلاتی كه موجب بی خوابی در طول شب شده و اختلالاتی كه باعث افزایش خواب آلودگی در روز می‌شود، از علایم بروز اختلال خواب در افراد هستند.

وی با بیان این كه یك سوم افراد جوامع، بی خوابی را طی زندگی خود تجربه كرده‌اند، اظهار كرد: همچنین 10 درصد افراد جوامع به نوعی از اختلالات خواب مبتلا هستند.

صادق نیت تصریح كرد: اختلال در شروع خواب، بیدار شدن مكرر حین خواب و زود هنگام و عدم رضایت از كیفیت خواب از انواع اختلالات خواب محسوب می‌شود.

وی با بیان این كه خواب‌آلودگی طی روز از علایم اختلالات خواب به شمار می‌رود، اذعان داشت: این نشانه در بین مردم كمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و بسیاری از اوقات افراد دلیل آن را تنبلی خود یا ابتلا به بیماری روحی مانند افسردگی می‌دانند؛ بنابراین درمان‌های غیراصولی و فرعی را برای بهبود خود به كار می‌گیرند.

رییس كلینیك اختلالات خواب خاطرنشان كرد: وقفه تنفسی و خرخر حین خواب از شایع‌ترین اختلالات خواب به شمار می رود كه بسیاری از افراد این علایم را علامت خواب می‌دانند، در صورتی كه چنانچه خرخر حین خواب همراه با وقفه تنفسی باشد بسیار خطرناك و یك بیماری محسوب می‌شود.

وی با بیان این كه دو تا چهار درصد افراد جامعه یعنی بیش از دو تا سه میلیون نفر خرخر می‌كنند، تصریح كرد: معمولا این افراد تصور می‌كنند كه خواب خوبی دارند، در صورتی كه هنگامی كه به خواب می‌روند،‌ مشكلات آنها شروع و تنفسشان به طور مرتب قطع شده و به دنبال آن اكسیژن خون افت می‌كند.

دكتر صادق نیت ادامه داد: افرادی كه دچار اختلال خرخر در حین خواب هستند، مستعد بیماریهای بسیار خطرناك مانند سكته قلبی و مغزی، چاقی، دیابت و ناتوانی جنسی می‌شوند.

وی با بیان این كه مهمترین مشكل، تشخیص اختلالات حین خواب است، خاطرنشان كرد:‌ در حال حاضر با ورود دستگاه خاص با تشخیص اختلال حین خواب بسیاری از دلایل اختلال و واكنش‌های آن در مغز شناخته شده و به دنبال آن درمان مناسب هم پیشنهاد می‌شود.

رییس كلینیك اختلالات خواب افزود: بسیاری از اوقات، اختلالات خواب باعث مواجه افراد شاغل با مشكلات جدی می‌شوند كه یكی از آنها افزایش مرگ و میر ناشی از انواع اختلال خواب رانندگان است.

وی خاطرنشان كرد: بیمه‌های خدمات درمانی و تامین اجتماعی به علت جدید بودن این رشته، هیچ گونه پوشش بر روی این بیماری ندارد؛ به طوری كه موجب عدم استقبال مردم از انجام تست‌های این بیماری شده است

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha