سلامت نیوز : یک سویه آنفلوآنزای پرندگان که دانشمندان فکر می‌کردند نمی‌تواند انسان را آلوده کند، در یک زن تایوانی دیده شده که نشان می‌دهد دانشمندان باید پیش از آغاز یک همه‌گیری جهانی نگران سویه‌های نگران‌کننده آنفلوآنزا باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ از سوی دیگر، دو شرکت داروسازی بطور جداگانه به گزارش نتایج امیدبخشی از آزمایشات انسانی در مورد یک واکسن احتمالی برای گونه متفاوتی از آنفلوآنزای پرندگان پرداخته‌اند که از بهار گذشته در چین گسترش یافته و نگرانی در مورد امکان همه‌گیر شدن آن وجود دارد.

این زن 20 ساله که از ماه مه به دلیل عفونت ریه در بیمارستان بستری شده، پس از درمان با داروی تامی‌فلو و آنتی‌بیوتیک مرخص شد. یکی از نمونه‌های سوآب گلوی وی به مرکز کنترل بیماری تایوان ارسال شد که کارشناسان آن توانستند آنفلوآنزای پرندگان H6N1 را در آن شناسایی کنند. این نمونه بطور گسترده در مرغ‌های تایوانی دیده شده است.

این بیمار که ناشناس باقی مانده، در یک اغذیه‌فروشی کار می‌کرد و هیچ ارتباط شناخته‌ شده‌ای با پرندگان زنده نداشت.

محققان نتوانستند شیوه ابتلای این زن را شناسایی کنند اما دریافتند که چندین تن از اعضای خانواده و دوستان وی نیز پس از دیدار او علائم شبیه آنفلوآنزا را نشان داده بودند اگرچه در آزمایش هیچ کدام اثری از H6N1 نبود.

از زمان اولین بروز سویه آنفلوآنزای پرندگان H5N1 در جنوب چین در سال 1996، مقامات بهداشت عمومی با نگرانی پیشرفت آنرا پیگیری می‌کنند. این بیماری تاکنون بیش از 600 فرد را که بیشتر در آسیا سکونت داشته‌اند، کشته است.

چندین سویه دیگر آنفلوآنزا از جمله H7N9 که اولین بار در ماه آوریل در چین شناسایی شده بود نیز نگرانی‌هایی را برانگیخته است اما هیچ کدام هنوز به اندازه‌ای جهش نیافته که به آسانی در میان انسانها گسترش یابند.

شرکت نواواکس از مریلند از ساخت واکسنی برای آنفلوآنزای پرندگان H7N9 خبر داده‌اد که حداقل 137 تن را از بهار گذشته مبتلا و حداقل 45 تن را کشته است. دانشمندان اظهار کرده‌اند که آزمایشات انجام شده بر روی 284 فرد نشان داده که پس از مصرف دو دوز واکسن، بیشتر آنها پادتن‌هایی را تولید کرده‌اند که بدنشان را حفظ کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha