یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 86708

سلامت نیوز : هوا ناجوانمردانه آلوده است. این را از طعم دود و خاک صبح‌های تهران می‌توان حدس زد. بحران آلودگی هوا روز دوشنبه دوباره پایتخت را فرا می‌گیرد و ممنوعیت تردد در مرکز کشور دوباره از سر گرفته می‌شود. در جلسه کمیته بررسی کاهش ‌آلودگی هوا که روز گذشته برگزار شد، وحید نوروزی، نماینده سازمان هواشناسی گفت: از روز دوشنبه به‌دلیل شدت آلودگی هوا وضعیت بحرانی خواهد شد و انباشت آلودگی هوا افزایش می‌یابد. کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران روز گذشته با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، پلیس راهور تهران، محیط زیست استان تهران و شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ در این جلسه کاظم ندافی نماینده وزارت بهداشت اظهار داشت: 70 هزار خودروی فرسوده در شهر تهران وجود دارد که هر کدام معادل 30 هزار خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند.همچنین نماینده سازمان هواشناسی اظهار کرد: انباشت آلاینده‌ها در روز نخست هفته کم است و تا روز یکشنبه همین وضعیت را خواهیم داشت اما از روز دوشنبه به دلیل شدت آلودگی هوا وضعیت بحرانی خواهد شد و انباشت آلودگی هوا افزایش می‌یابد. وی ادامه داد: با توجه به موجی که از جنوب غرب به سمت کشور در حال حرکت است پیش‌بینی می‌شود در روزهای آخر هفته وضعیت بهتری داشته باشیم.

شهرداری با تداوم طرح زوج و فرد مخالف است

وحید نوروزی، نماینده شهرداری در این جلسه نیز اظهار کرد: براساس قانون شاخص PSI باید به بیش از 200 برسد که طرح زوج و فرد و تعطیلی در دستور کار قرار گیرد اما با تدبیر اعضای کمیته برای پیشگیری از ورود به شرایط بحرانی اقدامات مذکور عملی شده تا شرایط بدتر از این نشود. تسنیم نوشت؛ وی ادامه داد: شهرداری با تداوم اجرای طرح زوج و فرد خودروها از در منازل مخالف است و به جای این اقدام پیشنهاد دارد از تردد خودروهای فرسوده از جمله پیکان‌ها جلوگیری شود نتیجه بهتری حاصل خواهد شد چراکه در حال حاضر 70 هزار خودروی فرسوده ازجمله پیکان‌ها به اندازه 2 میلیون و 500 هزار خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند.

نوروزی همچنین درباره شناور کردن ساعات کاری ادارات نیز گفت: تحقق این امر از نظر ما تأثیری بر بار ترافیکی ندارد اما پیشنهاد می‌کنیم تغییر ساعات کاری به اینگونه تغییر کند که صنایع و نهادهای نظامی 6:30 صبح، مدارس 7:30، ادارات 8:30 و بازار 10 صبح آغاز به کار کنند. وی همچنین گفت: برای راه‌اندازی مجدد سرویس‌های ادارات بسیار مصر هستیم و معتقدیم لغو این اقدام درگذشته تصمیم غلطی بوده است.عین‌ا... جهانی، نماینده پلیس راهور تهران بزرگ نیز در جلسه دیروز گفت: دردآور است که وقتی پلیس یک خودرو را جریمه می‌کند صاحب آن خودرو را پارک کرده یک موتورسوار می‌شود و به خودرو پلیس لگد می‌زند.وی با بیان اینکه آمار درگیری‌های در تهران طی چند روز گذشته افزایش داشت، گفت: براساس برخوردهایی که با خودروهای آلاینده یا فاقد معاینه فنی از تاریخ 18 مهر تا 24 آبان صورت گرفت 55 هزار و 658 مورد جریمه صادر شد.

استاندار تهران در پایان اظهارات اعضای حاضر در جلسه گفت: شهر مکزیکوسیتی یکی از آلوده‌ترین شهرهای دنیا بود اما حاکمیت آن تصمیم گرفت خودروهایی که بیش از 10 سال عمر دارند در یک مدت مشخص از رده خارج شوند؛ با عملی شدن این طرح نتیجه مطلوب برای کاهش آلودگی هوا حاصل شد.حسن کریمی، معاون استاندار تهران با اشاره به اینکه افزایش سرانه‌های فضای سبز در تهران محقق شده است و اقداماتی هم که صورت گرفته کافی نیست گفت: دولت باید سالانه 5 درصد به حمل و نقل عمومی می‌افزود اما نه تنها این امر انجام نشده بلکه خودروهای آلاینده نیز از رده خارج نشده‌اند.

سیدحسین هاشمی، استاندار تهران در حاشیه جلسه کمیته کاهش آلودگی هوای تهران تاکید کرد: با خروج خودروهای فرسوده، آلودگی هوا در تهران 60 درصد کاهش می‌یابد. هاشمی تاکید کرد: همچنین فروش آرم‌های طرح ترافیک روزانه و هفتگی نیز ممنوع است و تا اطلاع ثانوی شهرداری حق فروش طرح ترافیک روزانه و هفتگی را ندارد.

بستری شدن سالانه 4 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا

وجود خودروهای دودزا در سطح شهر، انباشت آلودگی و کمی دیگر احتمالا آلودگی هوا کم کم نای نفس کشیدن را می‌گیرد. طوری که آلودگی هوا سالانه 4525 نفر را در اثر مشکلات تنفسی بستری می‌کند. طوری که به گفته رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران آلودگی هوا را همچون قتل شبه‌عمد دانست. دو شب پیش رحمت‌ا... حافظی در برنامه نبض شبکه خبر گفت: آمارهای وزارت بهداشت که نشان می‌دهد سالانه بالغ بر 2700 مرگ در تهران بر اثر آلودگی هوا رخ می‌دهد، گفت: 2500 مورد بستری بیماران قلبی و 4525 مورد بستری مشکلات تنفسی، از جمله عوارض آلودگی هوا در پایتخت است.

خودروها عامل 88 درصد از آلودگی هوا

حافظی با اعلام اینکه 88 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروهای سواری و موتورسیکلت‌هاست، ادامه داد: یک موتورسیکلت معادل 8 خودرو یورو 2 آلودگی ایجاد می‌کند. رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با انتقاد از واردات موتورسیکلت 2 زمانه، اظهارداشت: 42 درصد هیدروکربنهای نسوخته حاصل تردد موتورسیکلت‌هاست. وی با اشاره به وجود 50 هزار دستگاه خودروسواری غیراستاندارد در تهران که 20 هزار دستگاه آن تاکسی است، گفت: مراکز معاینه فنی ما غیراستاندارد هستند.

حافظی همچنین از خرید و فروش برچسب معاینه فنی خبر داد و از دستگاه قضائی خواستار ورود به این موضوع و برخورد با متخلفان شد. وی با انتقاد از عملکرد دولت قبلی در همکاری برای کاهش آلودگی هوا، افزود: عمر اتوبوس‌های شرکت واحد از 6/4 سال در سال 88 به 8/5 سال در سال 91 رسید. حافظی با اعلام اینکه 50 درصد سهم نوسازی ناوگان اتوبوسهای شرکت واحد بر عهده دولت است، از پرداخت نشدن این سهم از سوی دولت انتقاد کرد و گفت: متاسفانه دولت قبلی در پرداخت 80 درصد سهمش بابت مترو نیز کوتاهی کرد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، مرگ شهروندان بر اثر آلودگی هوا را نوعی قتل شبه عمد دانست و گفت: بازی با جان مردم شوخی نیست. وی با انتقاد از تصمیم مجلس که عمر معاینه فنی خودروها را از 2 به 5 سال افزایش داد، گفت: نماینده‌ای پشت تریبون مجلس قرار می‌گیرد و می‌پرسد چرا هوای تهران آلوده است. در حالی که خودتان باعث این کار شده‌اید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha