سلامت نیوز : طلاق اگر چه موضوعی نامناسب در زندگی است اما گاهی این تغییر باید در زندگی‌ها ایجاد شود. اما باید بدانیم که کسانی که این مسیر را طی می‌کنند آسیب‌های روحی و روانی شدیدی را متحمل می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ زمانی که پای فرزند در میان باشد این آسیب‌ها بیشتر نیز می‌شود بنابراین باید نحوه تطبیق دادن خود با زندگی جدید را به او آموخت بر این اساس کار والدین سخت‌تر می‌شود. برای آشنایی بیشتر با نحوه رفتار با فرزندان طلاق صحبت‌های «محمد پیروی خامنه» آسیب‌شناس را در گفت‌وگو با «حمایت» بخوانید.

دلیل وقوع طلاق بین زوجین چیست؟
در هیچ طلاقی یک نفر صد در صد مقصر و یک نفر کاملا بی گناه نیست. طلاق حاصل انتخابی غلط یا شیوه ارتباطی نادرست است. بنابراین دو نفر در این ماجرا سهم دارند. اینکه به عنوان یک فرد مطلقه بتوانیم سهم خودمان را در طلاق معلوم کنیم و شیوه‌های ارتباط غلطمان را بشناسیم، قدم نخست را برای تغییر برداشته‌ایم. تا وقتی دیگری را صد در صد مقصر می‌دانیم در یک کینه همیشگی باقی می‌مانیم و لزومی برای تغییر نمی‌بینیم. وقتی هم کاملا سهم خودمان را صد در صد می‌دانیم تا آخر عمرمان فقط احساس گناه می‌کنیم و اعتماد به نفس و عزت نفس مان کاهش می‌یابد. البته کشف اینکه کجای راه را غلط رفته‌ایم موضوع ساده‌ای نیست. یک مشاوره خانواده که در مشاوره بعد از طلاق تخصص دارد حتما در این زمینه می‌تواند کمک‌های بسیاری بکند.

چه آسیب‌هایی در انتظار فرزندان طلاق است؟
همان‌طور که می‌دانید 6 سال نخست زندگی نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت افراد دارد به طوری که بررسی ها نشان می‌دهند اکثر کسانی که در این سال‌ها با کمبود محبت یا بی‌توجهی مواجه شده‌اند در بزرگ‌سالی با مشکل‌های روحی و روانی دست و پنجه نرم کرده‌اند بر این اساس کودکانی که در این سنین شاهد جدایی پدر و مادر هستند به طورمعمول خاطره بد اختلاف را تا پایان عمر در ذهن خود نگه می‌دارند و مدام با اضطراب‌های ناشی از جدایی مواجه هستند بنابراین خوردن ناخن، بی‌قراری، گوشه نشینی، پرخاشگری، بهانه جویی، انتقام جویی، غمگین بودن، زود رنجی، نزاع و درگیری، بدخوابی، بی اشتهایی، بیزاری از زندگی، شک و دودلی و احساس بیماری در این افراد بیشتر از سایرین دیده می‌شود.

چه راهکارهایی برای کاهش آسیب فرزندان طلاق پیشنهاد می‌کنید؟
اگر الگویی برای این بچه‌ها وجود نداشته باشد،نقش آموزی آنان به تدریج دچار مشکل خواهد شد و این کودکان برای الگوپذیری خود به ضد ارزش‌ها متوسل می‌شوند. زندگی با یکی از والدین نمی‌تواند شخصیت کامل و متعادلی را در کودک پدید آورد. این گونه زندگی نمی‌تواند همه نیازهای کودک را برآورده کند؛ زیرا کودک در این نوع زندگی برای رفتارهای خود تنها یک مربی و الگو دارد و از لحاظ محبت و سرپرستی فقط به یکی از والدین تکیه می‌کند. از سوی دیگر جامعه هرگز نخواهد توانست نقش پدر و مادر را برای طفل ایفا و همه نیازهای عاطفی و روانی و معنوی او را تأمین کند.

والدین چگونه می‌توانند کودکان خود را با موضوع طلاق و کنار آمدن با این پدیده آشنا کنند؟
باید توجه داشته باشید که بیان اختلاف‌ها و مشاجره‌ها در حضور فرزند کاری نادرست است به طوری که فرزند را از والدین خود متنفر می‌کند و این موضوع باعث می‌شود تا آسیب‌های زیادی به کودکان وارد شود. مهمترین نکته گفتن حقیقت است، کودک باید بداند که چرا والدینش از هم جدا می‌شوندو او باید زندگی جدیدی را آغاز کند؟ همچنین باید این تغییرها تا جایی که ممکن است مطابق میل او باشد و قبل از ایجاد هر تغییری در محل سکونت کودک آن را به اطلاع او برسانید تا اضطراب کمتری داشته باشد. اجازه دهید پدر یا مادرش را با وجوداینکه با او زندگی نمی‌کند، دوست داشته باشد. کمبود این خلأ در زندگی‌اش به خودی خود تأثیرگذار است بنابراین مانع بروز احساس‌های او نشوید.

آینده فرزندان طلاق به کجا ختم می‌شود؟
طلاق در جامعه ما موضوعی مذموم است بنابراین دیدگاه اجتماعی هم نسبت به فرزندان طلاق خوب نیست به طوری که خیلی از این افراد در جمع دوستان خود عنوان نمی‌کنند که پدر و مادرشان از هم جدا شده‌اند. برخی از این افراد هنگام ازدواج نیز با مشکل مواجه می‌شوند زیرا برخی خانواده‌ها به دلیل جدا شدن والدین از وصلت با این افراد خودداری می‌کنند زیرا تصور می‌کنند فرزندان طلاق نمی‌توانند زندگی بدون مشکل داشته باشند. البته این فرزندان که از کودکی شاهد مشاجره والدینشان بوده اند تصور می‌کنند که زندگی خودشان نیز به همین صورت شکل می‌گیرد و برخی از آنان تمایلی به ازدواج از خود نشان نمی‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha