سلامت نیوز : یک عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه نتایج مثبت مذاکرات ژنو، حداقل سه تا چهار ماه آینده تاثیر خود را در حوزه دارویی کشور نشان می‌دهد، گفت: با بهتر شدن فضای کسب و کار در عرصه بازرگانی خارجی همچنین کاهش محدودیت‌ها و مشکلات در زمینه تامین منابع و انتقال ارز پیش بینی می‌شود سال آینده شرایط مناسب‌تری در بازار دارویی کشور داشته باشیم.

دکتر شهاب الدین جنیدی جعفری در گفت وگو با ایسنا ، بااشاره به تاثیرات مثبت مذاکرات ژنو بر وضعیت دارویی کشور، اظهار داشت: با توجه به توافقات انجام شده، به نظر می‌رسد در آینده در خصوص تامین منابع و واردات برخی محصولات نهایی که در خارج از کشور فرموله می‌شوند همچنین انتقال ارز با مشکلات کمتری روبرو شویم.

ورود به فضای رقابت و تامین مواد اولیه از کشورهای دیگری به جز چین و هند

وی ادامه داد: با شرایط پیش آمده می توان به کشورهای دیگری غیر از چین و هند در تامین مواد اولیه دارو فکر کرد؛ بطوریکه وارد فضای رقابت در دنیا شده و حق انتخاب بهتری در این زمینه داشته باشیم. با کمتر شدن محدودیت‌ها و بهتر شدن فضای کسب و کار در بازرگانی خارجی طبیعی است سال آینده را با شرایط مناسب‌تری در بازار دارویی طی کنیم.

دبیر انجمن داروسازان تهران با تاکید بر اینکه فعالیت‌ها، تصمیمات و عملکردهای امروز حداقل سه تا چهار ماه دیگر در حوزه دارو تاثیر خود را نشان می‌دهد، توضیح داد: دارو فراورده‌ای است که مواد اولیه و ترکیبات جانبی مورد نیاز در ساخت آن باید از قبل ثبت سفارش شود و کارخانه سازنده موردنظر در کشور مبدأ نیز به تایید وزارت بهداشت و درمان برسد؛ بعد از انجام این اقدامات و فراهم کردن مقدمات خرید و جابجایی آنها، ماده اولیه وارد کشور شده و سپس به کارخانجات سازنده حمل می شود.

وی با اشاره به اینکه پروسه ساخت دارو نیازمند صرف یک محدوده زمانی، دقت و توجه ویژه است، افزود: پس از طی مراحل یاد شده، در نهایت دارو از کارخانه سازنده خارج شده و به شرکت‌های توزیع دارو منتقل می شود سپس برای عرضه در اختیار داروخانه ها قرار می گیرد. طبیعتا این فرایند علاوه بر اینکه دقت و ملاحظات خاصی می طلبد، برای رسیدن به دست بیماران کمی زمان بر است.

دکتر جنیدی جعفری اظهار داشت: در اوایل سال جاری شاهد شرایط بحران زده دارویی در کشور بودیم اما تلاش شبانه روزی مسوولان سازمان غذا و دارو و عزم مثال زدنی آنها در جهت کمتر کردن مشکلات مربوطه تا حدود قابل توجهی از بار این معضلات در کشور کاست. با توجه به نتیجه دادن مذاکرات ژنو، به نظر می رسد مسوولان این سازمان و افراد زیربط بتوانند با ادامه فعالیت‌های خود، آرامش مناسب‌تری به بازار دارویی ایران برگردانند.

1393، سالی بدون مشکلات دارویی در کشور

این عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، به مشکلات موجود در حوزه دارویی کشور طی هشت، نه ماه گذشته اشاره و اظهار امیدواری کرد: با تسهیل شدن شرایط انتقال ارز و مسائل مربوط به تحریم، به امید خدا سال 93 را بدون وجود مشکل در بازار دارو آغاز خواهیم کرد.

وی یادآور شد: سال گذشته منابع اختصاصی از ارز مرجع به ارز مبادله‌ای تغییر پیدا کرد. در حال حاضر داروها یا مواد اولیه آنها با ارز مبادله‌ای تهیه شده است که خود این ارز مبادله‌ای فاصله‌ای با نرخ ارز آزاد موجود در بازار دارد به این معنی که هنوز دولت برای دارو به عنوان یک کالای استراتژیک همچون بسیاری از کالاهای اساسی، ارز اختصاص می دهد.

قیمت دارو به رغم کاهش نرخ ارز در بازار، تغییر نخواهد کرد

دکتر جنیدی جعفری در ادامه پیش بینی کرد: طبیعتا با توجه به افت قیمت ارز در بازار آزاد نمی توان انتظار داشت که قیمت دارو در کشور کاهش پیدا کند؛ چراکه در حال حاضر قیمت دارو و خدمات دارویی از رشد شاخص های تورم طی سال های گذشته پایین تر بوده است و در صورتی که در منابع اختصاصی ارز تغییری رخ ندهد، به نظر نمی رسد که شاهد کاهش قیمت دارو در آینده باشیم.

اعمال فشار برای کاهش قیمت دارو موجب افت کیفیت می شود

وی افت کیفیت و مرغوبیت کالا را از جمله نتایج اعمال فشار و تحمیل بر کارخانجات سازنده نسبت به کاهش دادن قیمت داروها عنوان کرد و گفت: با توانمندسازی سازمان های بیمه گر و تعامل بیشتر وزارتخانه های مرتبط همچون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر همانطور که در سال های اخیر شاهد آن بودیم، می توان به قیمت های واقعی داروها دست یافت و از طرفی هزینه های اضافی بر دوش بیماران را کاهش داد.

لزوم قیمت گذاری دارو براساس شاخص‌های تورم و حمایت بیشتر سازمان‌های بیمه‌گر

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران، در پایان با بیان اینکه کاستن از هزینه‌های سنگین واقع بر دوش مردم در جهت تهیه داروی مورد نیاز یک هدف والا و شایسته به شمار می رود، افزود: اما باید به خاطر داشت راهکار دستیابی به این مهم، ارزان کردن قیمت داروها، کاهش کیفیت و برهم زدن نظم و انضباط مالی کارخانجات دارویی و بنگاه های داروسازی نیست. در تمام دنیا نرخ کالا و خدمات دارویی همگام با دیگر تعرفه های بخش پزشکی و نسبت به شاخص های تورمی تعریف می شود؛ در عوض سازمان های بیمه گر اصلی و بیمه های تکمیلی به یاری مردم رفته و به رفع مشکلات آنها در بحران های دارویی کمک می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha