سلامت نیوز: رییس انجمن سکته مغزی ایران با اشاره به این که تصلب شرائین یا آترواسکلروز علت بروز تنگی عروق گردن (کاروتید) است، گفت: بررسی‌های بعمل آمده از بیماران مبتلا به سکته‌های مغزی نشان می‌دهد 5 درصد آنان به کاروتید مبتلا هستند و به طور کلی 26 درصد آنان بر اثر این تنگی به سکته‌های مغزی مبتلا می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا قینی ضمن اعلام این خبر افزود: در افراد مبتلا به سکته‌های مغزی زمینه‌های خطری نظیر دیابت، فشار خون بالا، ناراحتی‌های قلبی، تنگی عروق گردن و همچنین مصرف دخانیات به عنوان فاکتورهای خطر محسوب می‌شوند که نیاز به کنترل جدی دارند.

وی ادامه داد: در ایران دستورالعملی وجود ندارد که رگ گردن تمام افراد جامعه مورد بررسی قرار بگیرد بنابراین معمولأ در افرادی که زمینه تنگی عروق گردنی دارند اگر این تنگی بالای 70 درصد باشد بیماران مورد نظر کاندیدای عمل جراحی می‌شوند.

به گفته وی، عمل جراحی با استفاده از بالینی در راستای باز کردن تنگی رگ انجام می‌شود که در اصطلاح به آن اقدام مداخله‌ای گفته می‌شود.

این جراح مغز و اعصاب هشدار داد: ارث، رژیم غذایی، عوامل محیطی و مصرف دخانیات در بروز تنگی عروق گردنی و در نهایت سکته‌های مغزی نقش بسزایی ایفا می‌کند.

وی همچنین اظهار کرد: بروز سکته‌های مغزی برای افراد یک حادثه ناگوار است و بسیاری از افراد مبتلا به فاکتورهای خطر مذکور 10 تا 15 سال بعد دچار سکته مغزی می‌شوند بنابراین امکان پیشگیری قبل از سکته مقدور و ممکن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: درتمام مجامع علمی و بهداشتی جهانی تأکید بر پیشگیری از ابتلا به فاکتورهای خطر از اهمیت خاصی برخوردار است نه این که افراد پس از وقوع سکته مغزی تازه به فکر درمان باشند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری اولین همایش آتروترومبوز که از صبح روز جمعه 22 آذر امسال و با همکاری انجمن آترواسکلروزایران، انجمن سکته مغزی، انجمن قلب ایران و انجمن اینترونشنال کاردیولوژی در هتل آزادی تهران برگزار می‌شود، گفت: انتقال یافته‌های جدید به همکاران و همچنین اطلاع‌رسانی درباره این بیماری و تازه‌های پیشگیری و درمان برای همگان از طریق رسانه‌ها بر اهمیت این همایش می‌افزاید.

قینی همچنین افزود: روسای انجمن‌های قلب و عروق، کاردیولوژی اینترونشنال، آترواسکلروز و همچنین انجمن سکته مغزی ایران به دنبال حل مسائل و مشکلات مربوط به عروق قلب و مغز بدن هستند و علت حضور این انجمن‌ها در این همایش نیز همین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha