یك متخصص پوست، میزان خشكی پوست را با سن افراد مرتبط دانست و گفت: خشكی پوست هم در كوكان و در هم افراد مسن از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است به طوری كه پوست این افراد در فصل زمستان نسبت به سایرین، نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد.

دكتر نجفیان، متخصص پوست و مو، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار كرد: خشكی پوست یكی از بیماری‌های شایع پوستی در فصل زمستان است. علت ایجاد این عارضه بدین صورت است كه در فصل سرما به دلیل جلوگیری از به هدر رفتن دمای بدن، رگ‌ها تنگ می‌شوند و در نتیجه خون‌رسانی به غدد عروق و چربی كمتر صورت می‌گیرد. این عمل باعث می‌شود كه تعریق و ترشح غدد چربی نیز كمتر و خشكی پوست حاصل شود.

وی، تعریق را یكی از موارد موثر در نرمی و لطافت پوست عنوان كرد و گفت: در زمستان قابلیت نگهداری آب پوست كم می‌شود و به دلیل این كه در این فصل غدد عرق كمتر كار می‌كنند، پوست حالت شكنندگی پیدا می‌كند در نتیجه پوست زبر و خشن می‌شود و در مواردی ترك برمی‌دارد.

این متخصص پوست، خارش را یكی از عوارض خشكی پوست دانست و ادامه داد: درجه‌ی چربی پوست ابتدا در صورت و سپس در سینه و پشت از سایر اندام‌ها بیشتر است. به همین نسبت میزان چربی پوست در بازوها، ساعد، ران و ساق پا كمتر می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: با استفاده از كرم‌های مرطوب كننده و مواد نرم كننده یك لایه‌ی محافظ بر روی پوست ایجاد می‌شود كه این عامل سبب افزایش قابلیت نگهداری آب در پوست شده و در نتیجه فرد كمتر در معرض خشكی پوست قرار می‌گیرد.

دكتر نجفیان با اشاره به خشكی پوست در رده‌های سنی مختلف گفت: دركودكان به این دلیل كه پوست هنوز رشد كافی نكرده و غدد چربی و غدد عرق كامل نشده‌اند؛ در برابر سرما دچار خشكی پوست می‌شوند. در افراد كهنسال هم به دلیل این كه این غدد دوباره ضعیف می‌شوند، خشكی پوست شایع است و این افراد از خشكی پوست در زمستان رنج می‌برند. همچنین در جوانان نیز با وجود داشتن پوست سالم و طبیعی، احتمال خشكی پوست و عوارض ناشی از آن در فصل زمستان، وجود دارد. در مجموع خشكی پوست با سن فرد در ارتباط است و هر چه سن افزایش یابد، پوست خشك‌تر می‌شود.

وی با تاكید بر استفاده از پوشش مناسب در جریان مستقیم هوا، افزود: همچنین از شست‌وشوی زیاد بدن با مواد شوینده قوی خودداری شود، زیرا با استفاده از این مواد چربی پوست به كلی از بین می‌رود. بنابراین باید از مواد شوینده ملایم كه pH آنها به pH پوست نزدیك‌تر است، استفاده شود. همچنین در هنگام استحمام استفاده از وان‌های روغن زیتون و نشاسته در لطافت و نرمی پوست موثر است.

دكتر نجفیان در پایان گفت: در زمستان از لباس‌های زبر، پشمی و نایلونی كه به طور مستقیم با پوست بدن در تماس است، استفاده نشود. همچنین قرار گرفتن كمتر در معرض سرما، استفاده از كرم‌های مربوط كننده و عدم استفاده از شوینده‌های قوی در عدم ابتلا به خشكی پوست مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha