به گفته رییس انجمن نوزادان ، تغذیه نوزادان با شیر مادر علاوه بر اینكه روابط عاطفی و اجتماعی مادر را بهبود می‌بخشد اعتماد به نفس او را نیز افزایش می‌دهد.

 دكتر "علیرضا مرندی" در جریان برگزاری چهارمین كنگره آسیایی بهداشت خانواده با بیان این مطلب افزود تماس پوستی مادر و نوزاد به خصوص در ‪۶۰‬ دقیقه اول تولد از لحاظ عاطفی بسیار با ارزش است و باعث افزایش شیر مادر می‌شود.

وی گفت در دقایق اولیه بعد از تولد ارتباط چشمی مادر و نوزاد بسیار اهمیت دارد و ‪ ۸۵‬درصد ارتباط این دو در این دقایق ارتباط چشم در چشم است كه در ایجاد عشق و عاطفه متقابل بسیار موثر است.

دكتر مرندی یادآور شد در آغوش گرفتن نوزاد و تغذیه او با شیر مادر هورمون عشق را در مغز مادر و نوزاد فعال می‌كند و متعاقب آن تحمل درد و احساس آرامش را بطور متقابل افزایش می‌دهد.

رییس انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر یادآور شد تحقیقات انجام شده در سایر كشورها نشان داده است تا قبل از تولد نوزاد، ‪ ۴۰‬درصد مادران عاشق بچه خود هستند، اما این میزان با تولد نوزاد افزایش می‌یابد.

این فوق تخصص اطفال گفت تغذیه با شیر مادر به خصوص در ‪ ۶۰‬دقیقه اول بعد از تولد مهمترین اقدام در تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد و مهمترین عامل در جلوگیری از مرگ و میر كودكان زیر پنج سال است.

به شیر روزهای اول مادر "آغوز" گفته می‌شود كه فواید بسیاری برای نوزاد دارد. آغوز از نظر تركیباتی مانند چربی، پروتئین، ویتامین و آب متناسب با نیاز بدن شیرخوار است.

وی گفت تغذیه كودك تا شش ماهگی تنها باید با شیر مادر صورت گیرد و استفاده از غذاهای كمكی بعد از نه ماهگی توصیه می‌شود.

تنها ویتامین كمكی كه باید در كنار تغذیه با شیر مادر به نوزاد داده شود ویتامین دی است.

چهارمین كنگره آسیایی بهداشت خانواده همراه با جشنواره تحقیقاتی بهداشت خانواده ‪ ۱۵‬و ‪ ۱۶‬دی ماه در سالن همایش‌های رازی تهران برپا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha