یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9052

تقریباً 33 میلیون نفر در آمریکا دچار بیماری های قلبی هستند و بیش از 430000 نفر هر ساله از این بیماری ها جان خود را از دست می دهند. پس از همین حالا دست به کار شوید. نگذارید که اولین سکته قلبی در شما بروز کند. شروع به ورزش کنید و برنامه غذایی سالم تری انتخاب كنید ،دست از تبلی بردارید و لطفا کمی فعالتر باشید و از همه مهمتر سیگار و قلیانتان را دور بیاندازید.

محسن وزیری-خبرنگار سلامت نیوز/از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری قلبی را می توان استعمال دخانیات برشمرد.دخانیات همچنین باعث از بین رفتن ریه و ایجاد مشکلات تنفسی می شود.مواد شیمیائی موجود در دخانیت باعث صدمه دیدن قلب شده و تصلب شراین و باریک شدن مجرای خونی می شوند.به همین دلیل فشار خون بالا رفته وقلب مجبور به کار بیشتر شده و به خود فشار بیشتری را تحمیل می کند.مونوکسید کربن موجود در سیگار با گرفتن جای اکسیژن در خون،باعث فشار به قلب می شود.ترک یک مرتبه ای و عیر منتظره ی سیگار می تواند به طور قابل توجهی درصد احتمال بیماری های قلبی در شما را کاهش دهد.
از دیگر دلایل عمده ابتلا به بیماریهای قلب می توان به سکون و کم فعالیتی بیش از حد اشاره کرد،پس باید برنامه منظمی برای ورزش کردن داشته باشید تا از خطرات این عارضه های دردناک بکاهید.
برای انکه بهترین نتیجه را از ورزش کردن خود بگیرید،هر روز یا در اکثر روزهای هفته در هر نوبت 45 تا 60 دقیقه ورزش کنید،البته نیاز نیست حتما به باشگاههای ورزشی بروید،بلکه می توانید پیاده روی و پله نوردی کنید و یا حتی برقصید!
برای آزامایش آنکه آیا خوب ورزش می کنید یا نه، باید ضربان قلب خود را اندازه بگیرید اما چگونه؟شما باید سنتان را از 220 کم کنید تا بالاترین ضربان قلب مجاز و سالم در حین ورزش کردن را به دست آورید؛برای مثال اگر شما 30 سال سن دارید میزان ضربان سالم و مجاز قلب شما در حین ورزش کردن 190 تپش در دقیقه است.
 از دیگر راهکارهای تست شدت فعالیت ورزشی ،آزمایش "صحبت کردن "است.این آزمایش ساده را خودتان نیز می توانید به راحتی انجام دهید،به این گونه که،هنگام فعالیت ورزشی خود سعی کنید صحبت کنید،اگر توانستید جمله ی کاملی رابه راحتی بگوئید سطح فعالیت شما سبک است اگر کمی به نفس نفس افتادید سطح فعالیتی شما متوسط است و اگر نفسی برای صحبت کردن نداشتید سطح فعالیت شما شدید است.البته برای حفظ سلامتی خود حتما نیازی نیست که ورزش ها و فعالیتهای سنگین انجام دهید بلکه می توانید فعالیت سبکی داشته ولی با انجام مکرر ان در زمانهای طولانی به سلامت خود کمک کنید.
شما با مراجعه مرتب و برنامه ریزی شده به پزشک و با چک کردن کامل قلب خود میتوانید در صورت احتمال بروز مشکل در تنها قلبتان،سریعا به درمان و پیشکیری از آن بپردازید و خطرات بزرگتر را از خود دور کنید.شما باید حداقل در سال دوبار فشار  خون خود را به صورت منظم اندازه گیری کنید و کلسترول خود را هر پنج سال یکبار مورد آزمایش قرار داده تا در صورت وجود مشکلی بتوانید به سرعت نسبت به مراجعه به پزشک و درمان خود اقدام کنید.
برای خفظ سلامت قلبی خود سعی کنید ویتامین و مکملها را به بدن خود برسانید هر چند که مکملها به اندازه ترک دخانیت و انجام فعالیتهای ورزش نمی تواند در پیشگیری از عارضه های قلبی موثر باشد ولی بازهم تاثیر به سزائی در این امر دارد. این مکمل های غذایی می تواند از بالا رفتن کلسترول و فشار خون در شما جلوگیری کند و به همین طریق قلبتان هم وضعیت سالمی خواهد داشت.  
بر همه ما روشن است که غذاهای چرب و حاوی کلسترول برای سلامت قلب مضر است و سبزیجات و میوه های تازه برای حفظ سلامت این عضو حیاتی بسیار مفید است،ولی سلامت نیوز به شما رژیم مفیدی و متفاوتی را از نظر کارشناسان به شما ارائه می دهد:
*شب ها از گوشت قــرمـز، تخم مرغ، کره، خامه، پنیر و دسرهای شکردار کمتر استفاده کنید. پرهیز از مصرف این نوع خوراکی ها در هنگام شام می تواند از بالا رفتن کلسترول و تریگیلیسیرید شما جلو گیری کند.
*غذاهای خودر ا به جای سه وعده در روز در وعده های متعددی بخورید به این ترتیب هم سلامت قلبی خود را حفظ کرده اید، هم به فرآیند لاغر شدن خودکمک کرده اید.
این نکته را از یاد نبرید که تغییر در سطح کلسترولتان را ممکن است تا 6 ماه پس ار نغییر برنامه غذائیتان مشاهده نکنید ،ولی مستعد باشید به سوی سلامتی قدم بردارید ،حتما نتایج مثبت آن را مشاهده خواهید کرد.
برخی از موادغذائی که می تواند به عنوان کاهنده ای در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی از آنها نام برد عبارتند از:
1-سویا: غنی از فیبر محلول و غیر محلول؛سس سویا فقط حاوی مقادیر اندك سویا است و مقادیر بالایی سدیم دارد. بر اساس مطالعه روی حیوانات مصرف مقادیر بالای سویا در بارداری اثر منفی روی جنین دارد.
2- زنجبیل،زیره : از تجمع پلاكتها جلوگیری میكنند  Gingerolدر زنجبیل اثر مشابه آسپیرین دارد.
3-جعفری: هم تراز آسپیرین عمل میكند.اوجنول((Eugenol موجود در جعفری خشك حتی بعد از تشكیل لخته (از طریق سیستم پروستاگلاندین) اثر مفید در كاهش و برطرف كردن آن دارد.
4- فلفل قرمز تند: اثر كوتاه مدت بر لخته خون دارد.
5-چای: مانع تجمع پلاكت ها و تولید ترومبوكسان شده و از لخته خون میكاهد.از جمله تركیبات چای نوعی تانن به نام كاتچین است،كه نه تنها هم تراز آسپیرین است،بلكه از تكثیر سلولهای ماهیچه صاف در دیواره رگها كه تحت تاثیر LDLاكسید شده تحریك میشود و باعث تشكیل پلاك می گردد ،جلوگیری میكند.

6- هویج: خوردن هویج خام یا پخته به مقدار 5 بار یا بیشتر در هفته(5/1 عدد در روز) یا 3 لیوان اسفناج پخته در روز،45-35%خطر حمله قلبی را میكاهد.این اثر به خاطر بتاكاروتن،ویتامین ث و پتاسیم بالای آن است.

7-گوجه فرنگی : لیكوپن آن باعث كاهش خطر سرطان پروستات،گوارش و رحم می شود و اثر حفاظتی در مقابل بیماری های قلبی عروقی دارد.
8-پیاز و سیر: پیاز به علت داشتن كورستین از تجمع پلاكتی و لخته شدن خون جلوگیری می كند.از قدیم به عنوان رقیق كننده خون معروف بوده است.سیر باعث كاهش لخته خون،كاهش عفونت هاوكاهش سرطان میشود. مصرف یك سیر كوبیده در هر وعده غذایی و نصف پیاز در روز در كاهش بیماریهای قلبی عروقی بسیار مفید است.تاثیر مصرف سیر پخته و خام در جلوگیری از لخته خون یكسان است.
9-ماست:مصرف منظم ماست حاوی لاكتوباسیلوس اسیدوفیلوس 10-6% ریسك بیماریهای قلبی را كم میكند.
10-فیبر :فیبر محلول در افراد با چربی خون بالا،LDL را14 %كاهش میدهد.فیبر با اتصال به اسیدهای صفراوی كلسترول را پایین می آورد.باكتریها با تخمیر فیبر اسیدهای چرب كوتاه زنجیره می سازند كه از سنتز كلسترول جلوگیری میكند.فیبرهای محلول همچون پكتین،صمغ ها،آلگال ،همی سلولز و پسیلیوم كه در حبوبات،جو،میوه باعث كاهش كلسترول وLDLمیشوند.فیبرهای غیر محلول همچون سلولز و لیگنین هیچ اثری روی كلسترول خون ندارند.از كل فیبر توصیه شده (30-25گرم در روز)،10-6 گرم آن باید از فیبر محلول باشد كه این مقدار با 6-5 واحد میوه و سبزی و 6 واحد یا بیشتر حبوبات ومغزهاو غلات پر فیبر در روز تامین میشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha