رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت با بیان این كه در حال حاضر 7/2 درصد زایمان‌ها توسط افراد دوره ندیده در كشور انجام می‌شود، از كاهش بیش از 7 درصدی این قبیل زایمان‌ها طی هشت سال گذشته خبر داد.

دكتر نسرین چنگیزی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در سال 79 میزان انجام زایمان‌ها توسط افراد دوره ندیده در حدود 10 درصد بود، حال آن كه این رقم در سال 2007 میلادی به 7/2 درصد كاهش یافت.

وی خاطرنشان كرد: البته براساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی (WHO)، باید تا سال 20015 میلادی، میزان زایمان‌های انجام شده توسط افراد دوره ندیده به یك درصد كاهش یابد. این در شرایطی است كه با توجه به روند مطلوب كاهش این قبیل زایمان‌ها در سال‌های اخیر، پیش‌بینی می‌شود تا بتوان در آینده نزدیك  به میزان موردنظر دست یافت.

رییس اداره سلامت مادران با تاكید بر انجام بیش از 94 درصد زایمان‌های كشور توسط  فرد ماهر، تاكید كرد: از نظر انجام زایمان توسط فرد ماهر از بسیاری از كشورهای منطقه خاورمیانه برتر هستیم.

چنگیزی یادآور شد: به طور مثال، در مصر تنها حدود 70 درصد زایمان‌ها توسط فرد دوره دیده انجام می‌شود.

وی، همچنین با اشاره به اجرای برنامه‌ ماما روستا در مناطق محروم كشور، اعلام كرد: در حال حاضر 2 تا 3 درصد زایمان‌ها نیز توسط ماما روستاها انجام می‌شود.

رییس اداره سلامت مادران از سوی دیگر، اجرای طرح بهورز ماما را راهی دیگر برای كاهش انجام زایمان توسط افراد دوره ندیده برشمرد و گفت: این طرح 5 ساله از سه سال پیش شروع شده و بر اساس آن، سالانه 100 بهورز مورد آموزش قرار می‌گیرند.

چنگیزی توضیح داد: طرح بهورز ماما در مناطق صعب‌العبور كه از ماما روستا نیز محروم هستند و به منظور رفع مشكلات اورژانس مامایی، اجرا می‌شود.

وی با تاكید بر این كه بهورز ماما و ماما روستا، مسایل بهداشتی و اطلاعات مورد نیاز را به مادران آموزش می‌دهند، خاطرنشان كرد: این افراد در مواقع اورژانس، مجاز به انجام زایمان نیز هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha