شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9149

محققان مدتهاست كه می‌كوشند پوست نرم و حساس به درد و فشار برای روباتها بسازند، اما اكنون دانشمندان سازمان تحقیقات دفاعی پیشرفته آمریكا ‪ DARPA‬تلاش می‌كنند كه انسانها نیز بتوانند از این پوست مصنوعی حساس استفاده كنند.

به گزارش شین‌هوا، در سال ‪ ،۲۰۰۵‬ولادیمیر لوملسكی روی پوشش‌های پوستی تحقیق كرد كه حسگرهایی در داخل آن كار گذاشته شده بود. این پوست پیشرفته برای روباتهایی كه به اكتشافات فضایی می‌پردازند بسیار مهم است زیرا انسان و روبات به همراه یكدیگر تحت شرایط مختلف همكاری خواهند كرد.

در همان سال، گروهی از محققان دانشگاه توكیو به سرپرستی تاكائو سومییا یك پوست روباتیك ساختند كه حاوی شبكه‌های حسگر حساس به فشار و دما بود. این پوست مصنوعی می‌تواند همزمان فشار و دما را حس كند.

ترانزیستورهای بكاررفته در این مدارها و نیمه هادی‌ها از مواد آلی بر پایه زنجیره اتم‌های كربن ساخته شده‌اند كه به این ترتیب شاید روباتها "حس" انسانی بیشتری داشته باشند.

این پوست پلیمری-نانولوله‌ای می‌تواند به همان سرعتی كه پوست انسان اطلاعات را منتقل می‌كند، حرارت را از سطح به شبكه حسگر زیر آن انتقال دهد.

این نانو لوله‌ها اثر پیزوالكتریكی را كه در پلیمر موجود است، افزایش می‌دهند و به این ترتیب حسگرها می‌توانند سیگنالی به سوی مغز ایجاد كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha