یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9162

گروهی از دانشمندان انگلیسی ارتباط ژنتیكی جدیدی را با كلسترول بالا كشف كرده‌اند و می‌گویند این یافته می‌تواند به غربالگری بهتر و ارائه داروهای جدیدی برای این بیماری كه خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، منجر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رویترز، پاتریشیا مونرو مجری این تحقیقات از دانشكده پزشكی و دندانپزشكی لندن گفت، پژوهشگران نشان دادند افراد با توالی ‪DNA‬ معمولی، احتمالا میزان بیشتری كلسترول بد دارند كه موجب افزایش خطر بیماری قلبی می‌شود.

نتایج این تحقیقات در نشریه آمریكایی ژنتیك انسان منتشر شده است.

در این تحقیق دانشمندان پایگاه داده‌ای با اطلاعات ژنتیكی دو هزار مرد و زن مبتلا به فشار خون بالا را مورد مطالعه قرار دادند و ‪ ۲۵‬شیوه اندازه گیری رایج كه برای سنجش خطر بیماری قلبی بكار می‌رود را بررسی كردند. این اندازه‌گیری‌ها شامل میزان كلسترول، سدیم و گلوكز و یا قند خون بود.

این گروه همچنین این نتایج را با پایگاه داده ژنتیكی بزرگتری شامل سه هزار نفر مقایسه كردند و دریافتند این تغییر ژنتیكی نیز با ‪ LDL‬یا كلسترول بد ارتباط دارد.

مونرو افزود، " از قبل می‌دانستیم كه داشتن كلسترول زیاد بد است، اما تحقیق جدید به ما نشان می‌دهد كه ژن دیگری با كلسترول بد مرتبط است و كه با بیماری قلبی عروق كرونر ارتباط مستقیم دارد.

دانشمندان این ژن را روی كروموزوم یك شناسایی كردند و نتیجه گرفتند احتمالا یكی از دو ژن، در بروز این بیماری نقش دارد.

به گفته مونرو گام بعدی بررسی دقیق این ژن است. این دانش می‌تواند به پیش‌بینی بهتر خطر بروز بیماری قلبی منجر شود و به شركت‌های داروسازی اهدافی برای تولید داروهای كاهش‌دهنده كلسترول كه بسیار پردرآمدهستند، بدهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha