یک متخصص پوست و مو با اشاره به این که آفتاب مهمترین مسئله در ایجاد كك و مك است، گفت: افرادی كه حساس‌ هستند و زمینه ژنتیكی نیز دارند؛ در صورتی كه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرند، احتمال بروز كك و مك در آنها بیشتر است.

دكتر كامران بلیغی در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر استفاده از کرمهای ضد آفتاب‌ برای جلوگیری از بروز كك و مك گفت: استفاده از ضد آفتاب‌ها برای تخفیف اثر نور خورشید مهم است، ولی مهمتر از آن استفاده از وسایل محافظت كننده فیزیكی مانند چتر، دستكش و كلاه لبه‌دار می باشد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه اظهار داشت:كك‌های پوستی تیره، زمینه‌های مختلفی دارند و در همه سنین دیده می‌شوند و اولین زمینه مطرح برای ایجاد این كك‌ها، بویژه در سنین پایین، عوامل ژنتیكی است.

وی با اشاره به این که این كك‌ و مك‌ها بیشتر به صورت نقاط ریز و كوچك و زیاد دیده می‌شوند، خاطرنشان کرد: معمولاً در افرادی كه پوست یا چشم روشن و یا مو‌های طلایی و بلوند دارند، این مسئله بیشتر بروز می‌كند.

دكتر بلیغی با اشاره به این كه این عارضه اغلب بعد از سنین 7 و 8 سالگی بروز می‌كند، گفت: در صورتی كه كك و مك‌ها از سنین بسیار پایین مثلاً 2 سالگی ظاهر شوند، ممكن است پیش درآمد یك بیماری خطرناك در بزرگسالی باشند.

وی استفاده از كرم‌های لك بر را برای درمان این افراد توصیه و تصریح کرد: اگر درمان به طور مرتب صورت نگیرد، امكان عود بیماری وجود دارد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به نوع دیگری از لك‌های پوستی در بالغین گفت: نوع دیگری از لك‌هایی كه به اشتباه به آن لك حاملگی نامیده می‌شود وجود دارد كه همیشه در دوران بارداری بروز نمی‌كند.

وی افزود: این لك‌ها بیشتر زمینه ارثی داشته و در زنان خاورمیانه بیشتر دیده می‌شود، گاهی نیز به دلایل هورمونی (مانند دوران بارداری) و یا مواجهه با نور خورشید تشدید می‌شوند.

دکتر بلیغی در پایان خاطرنشان کرد: برای درمان این لک‌ها می‌توان از لك بر‌ها، ضد آفتاب‌ها و یا پیلینگ و لیزر استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha