یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9653

گروهی از دانشمندان ایتالیایی کشف کردند که نوزادان به دلیل برخورداری از یک ذهن اجتماعی می توانند فورا شباهتهای میان انسانها و یا سایر موجودات زنده را تشخیص دهند.

محققان دانشگاه پادوا که نتایج تحقیقات خود را در "مجله شرح مباحثات آکادمی ملی علوم آمریکا" (PNAS) منتشر کرده اند کشف کردند که انسانها با یک ذهن اجتماعی متولد می شوند و به همین علت می توانند شباهتهای میان انسانها و تفاوت انسان با سایر موجودات زنده را تشخیص دهند.

توانایی تشخیص فوری حضور دیگر موجودات زنده در محیط زیست، توانایی است که در انسان و حیوان وجود دارد و یک مزیت بزرگ برای بقا به شمار می رود اما تاکنون دانشمندان اطلاعاتی در خصوص مکانیزم این نوع تشخیص در اختیار نداشتند.

اکنون این دانشمندان نشان دادند که این توانایی در انسان، یک نوع "ذهن اجتماعی" است که از لحظه تولد شکل می گیرد. در حقیقت این محققان با آزمایش نوزادان دو روزه کشف کردند که این نوزادان مشاهده حرکات موجودات زنده را به حرکات غیرطبیعی و اتفاق ترجیح می دهند.

این نتایج حاکی از آن است که با تولد، مکانیزمی ایجاد می شود که توانایی جهت یابی توجه نوزاد به سمت حرکات از نوع بیولوژیکی را دارد. این مکانیزم از تکاملهای بسیار قدیمی در ارگانیسم انسان است.

همچنین نوزادان در این آزمایش موفق شدند تفاوتهای میان فیلم عادی و وارونه حرکت یک مرغ را تشخیص دهند که در تصویر وارونه به نظر می رسید روی سر خود راه می رود.

در این بررسی مشخص شد که این مکانیزم چند ثانیه پس از مشاهده فیلم عمل می کند و به این ترتیب نوزادان تشخیص دادند که حرکت روی سر برخلاف نیروی جاذبه است.

این تحقیقات می توانند چشم انداز جدیدی را در خصوص مطالعه مکانیزمهای نورونی برپایه تواناییهای ذهنی انسان ارائه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha