یک کارشناس ارشد تغذیه، مصرف مجدد روغن‌هایی که حرارت دیده یا در آن ماده غذایی سرخ شده باشند را برای سلامت افراد مضر دانست.

علی اشرف رشیدی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: توصیه می‌شود به جای روغن‌های جامد از روغن‌های زیتون، کانولا، سویا و در مجموع روغن‌هایی که بافتهای دوگانه دارند ( آفتابگردان، ذرت و پنبه دانه) استفاده شود.

رشیدی افزود: روغن‌هایی که برای سرخ کردن استفاده می‌شود باید حتما روغن مخصوص سرخ کردن باشد و به هیچ عنوان نباید از روغن مایع استفاده کرد، زیرا حرارت بالا در این روغن‌ها (روغن مایع) باعث می‌شود ماده‌ای سرطان زا در آن به وجود آید که بسیار خطرناک است.

وی بر عدم استفاده مجدد از روغنهای حرارت دیده که در آن ماده غذایی سرخ شده تاکید و عنوان کرد: به هیچ عنوان نباید از روغنهایی که مورد استفاده قرار گرفته‌اند (حتی اگر حالت زلال داشته باشند) مجددا استفاده کرد. چنانچه بعد از سرخ کردن روغن باقیمانده به ظرف اصلی برگردانده شود باعث فساد سریع‌تر روغن‌های سالم نیز می‌شود.

این کارشناس تغذیه افزود: روغنهایی که در سرخ کن‌ها استفاده می‌شود، چنانچه بیش از یک بار حرارت ببینند سلامتش زیر سئوال می رود.

رشیدی در پایان توصیه کرد افراد به جای سرخ کردن مواد غذایی از روشهایی همچون آب‌پز، بخارپز، کباب کردن و یا استفاده از فر که ضرر کمتری برای بدن دارد، استفاده كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha