پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 103510

دریاچه ارومیه 15 سال دیگر نجات می‌یابد

سلامت نیوز : وزیر نیرو آب پاكی را روی دست همه ریخت و خبر از نجات دریاچه ارومیه طی فرآیندی 15 ساله داد. حمید چیت‌چیان ترجیح می‌دهد واقعیت مربوط به دریاچه را به مردم بگوید و معتقد است هرگونه وعده سیاسی غیرواقعی، خیانت به دریاچه و مردم است. او در این خصوص از رییس‌جمهور خواسته نماینده ویژه‌یی را مسوول پیگیری احیای دریاچه منصوب كند. آقای وزیر معتقد است: «برای نجات دریاچه ارومیه تمام توان‌مان را به كار می‌گیریم و اگر نتوانیم مدیریت مصرف را در آب كشاورزی اعمال كنیم، دریاچه ارومیه هرگز زنده نخواهد شد.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ؛ اما مهم‌ترین علل خشك شدن دریاچه ارومیه از نگاه وزیر نیرو، زمین‌های زیر كشتی است كه به طرزی بی‌رویه رشد كرده‌اند، زمین‌هایی كه همه آب سد را از آن خود می‌كنند. او با اشاره به آمار زمین‌های زیر كشت منطقه افزود: «در اطراف دریاچه ارومیه حدود 150 هزار هكتار زمین زیركشت وجود داشت كه پس از مدتی این میزان به 480 هزار هكتار رسید؛ یعنی در منطقه 330 هزار هكتار افزایش زمین‌های زیر كشت را شاهد هستیم. این زمین‌ها در مجموع سالانه به سه میلیارد و 100 میلیون مترمكعب آب نیاز دارند و این میزان دقیقا مقدار آبی است كه می‌تواند دریاچه را احیا كند؛ در حقیقت ما برای احیای دریاچه ارومیه سالانه به سه میلیارد و 100 میلیون مترمكعب آب نیاز داریم.»

اما زمین‌های زیر كشت تنها دلیل خشكی ارومیه نیست، تغییر اقلیم كه مساله‌یی جهانی است و باعث تبخیر بیشتر آب دریاچه می‌شود از دلایل طبیعی این بحران است، وزیر نیرو كاهش حجم بارش‌های سالانه و افزایش مصارف آب شهری و روستایی را نیز در كنار بحث تغییر اقلیم و از نتایج آن عنوان كرد. سد‌سازی اما از مباحث مورد تاكید این وزیر نبود، وزیری كه خود سردمدار وزارتخانه سد‌سازان است، او به انتقال آب بین حوضه‌یی هم تاكید داشت و سخنی از سدهای ساخته شده نكرد. چیت‌چیان تاكید كرد: «ما برای نجات دریاچه ارومیه آنچه از دست‌مان برمی‌آید، انجام می‌دهیم كه بخشی از اقدام‌ها شامل فراهم كردن مقدمات انتقال آب از رودخانه‌هایی همچون ارس و... به دریاچه ارومیه است و در این راستا از مشاوره كارشناسان داخلی و خارجی مانند كارشناسان فرانسوی و چینی سود بردیم.

در بحث انتقال آب به دریاچه ارومیه موضوع محیط زیست بسیار حایز اهمیت است و نباید نجات دریاچه ارومیه، موجب بروز پیامدهای بدتری در محیط زیست شود.»وزیر نیرو تصریح كرد: «اگر نتوانیم مدیریت مصرف را در آب كشاورزی اعمال كنیم، دریاچه ارومیه هرگز زنده نخواهد شد.»وزیر نیرو در ادامه به نقش جهادكشاورزی به عنوان یك سازمان موثر در این راه اشاره كرد و افزود: «جهادكشاورزی موظف است با آموزش كشاورزان و آگاه‌سازی آنان برای تغییر در الگوی كشت، ضمن بالا بردن بازده كشاورزی و كاهش مصرف آب در این بخش، مازاد آب باقیمانده را به دریاچه ارومیه هدایت كند.»وی از دیگر راهكارهای موثر در این زمینه به جلوگیری از تبخیر آب‌های سطحی اشاره كرد و اظهار داشت: «نباید در منطقه به دنبال افزایش سطح زیركشت باشیم و پساب تصفیه‌خانه فاضلاب را به سمت دریاچه ارومیه هدایت كنیم.»

اما بحث ارومیه بسیار وسیع‌تر از این چند دلیل است كه آقای وزیر آورده است، مباحثی چون افت سطح آب‌های زیرزمینی، سدسازی‌های متعدد و بی‌رویه، عدم تخصیص حقابه به دریاچه به دلیل برداشت توسط مردم و زمینداران اطراف منطقه از دلایل دیگری است كه دریاچه را خشك كرده آنقدر خشك كه بادهای نمكی‌اش تا زنجان هم پیش خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha