پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10372

ین روزها از هر ماده خوراكی برای رساندن مواد مغذی مورد نیاز استفاده می‌شود و با وجود آنكه شیر مادر را از كامل‌ترین غذاها برای نوزاد تازه‌متولدشده می‌دانند اما تلاش‌ها برای غنی‌تر كردن این موهبت غذایی الهی نیز متوقف نمانده است.

در تازه‌ترین تلاش‌ها، این بار، محققان سعی كرده‌اند مواد غذایی مورد نیاز نوزادان نارس را به شیر مادر اضافه كنند تا آنها نیز از استفاده از این موهبت، ‌محروم نمانند.

نیازهای ویژه نوزادان نارس، یكی از مهم‌ترین چالش‌ها در مراقبت از این نوزادان به شمار می‌رود؛ چنان كه هم‌اكنون معمول است، اكثر این نوزادان در بخش‌های بستری، از شیر مادر محروم می‌شوند تا به جای آن مواد مغذی‌تر مصرف كرده  و به این ترتیب عقب‌ماندگی رشد خود را جبران كنند.

اما خبرگزاری رویترز گزارش داد، محققان بیمارستان اطفال شهر تورنتو، نوعی مكمل غذایی، شامل مهم‌ترین نیازهای تغذیه‌ای نوزادان نارس تهیه كرده‌اند و با اضافه كردن آن به شیر مادر و پیگیری این نوزادان، متوجه شده‌اند كه این تركیب، می‌تواند غذای مؤثری برای جبران این عقب‌ماندگی محسوب شود.

براساس این گزارش، مادران باید نصف شیر خود را با استفاده از پمپ‌های خاصی كه ویژه این كار است، در شیشه ریخته و پودر مكمل را با آن مخلوط كنند و به نوزادشان بدهند. نیم دیگر شیر مادر، مستقیما از سینه مكیده شد.

بررسی شاخص‌های رشد در نوزادان مورد مطالعه، بعد از ۱۲ هفته، نشان داد كه این نوزادان از جهت افزایش قد و نیز دور سر، توانسته‌ا‌ند رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشند. (البته هنوز تركیبات این مكمل، فاش نشده كه احتمالا به دلایل تجاری بوده است)

بررسی‌ها نشان داد كه این میزان استفاده از بطری برای تغذیه نوزاد، تاثیری در كاهش توان او برای مكیدن شیر مادر نداشته و میزان مكیدن این نوزادان با سایرین تفاوت معنی‌داری ندارد.

گفتنی است استفاده از شیشه و پستانك در نوزادان و شیرخواران كم‌سن، به‌دلیل شكل خاصی كه سرشیشه‌ها دارند، معمولا باعث كم شدن توان آنها در مكیدن شیر مادر می‌شود و به همین دلیل معمولا توصیه می‌شود از این وسایل استفاده نشود.

در این مطالعه به این موضوع هم توجه شده واستفاده از نیمی از سهمیه شیر نوزاد از طریق سینه، درست به‌دلیل پیشگیری از همین كاهش توانایی بوده است.

با این حال، این محققان خطر نكرده‌اند و یك مشاور شیردهی هم در تمام طول مدت مطالعه، همراه سایر اعضای تیم درمانی، آموزش و مشاوره لازم را به مادران می‌داده است تا درصورت بروز هر گونه مشكلی در شیردهی، فورا برای حل آن اقدام شود.

محققان تاكید دارند كه چنین برنامه‌ای بدون حضور مشاوران زبده در امر شیردهی، ابتر بوده و ممكن است به نتایج مورد انتظارش دست پیدا نكند.

این محققان می‌گویند:  به‌نظر می‌رسد بتوان از این مكمل برای روزهای بعد از ترخیص نوزاد از بیمارستان هم استفاده شود. اما از آنجا كه شیر باید در محیط دومی تهیه و به نوزاد داده شود، مسئله مهم آموزش مادران برای ضدعفونی صحیح وسایل شیردهی و تهیه شیر به روش سالم و بهداشتی است كه نقص در آن می‌تواند نتایج را تغییر دهد.

به همین دلیل آنها ترجیح می‌دهند ادامه استفاده از این مكمل را در خانه، موكول به انجام پژوهش‌های بیشتر در این زمینه كرده  و برنامه دقیقی برای اجرای آن، تدوین كنند. نتایج این بررسی‌ها در آخرین شماره نشریه علمی «پدیاتریكس» منتشر شده است.

این تلاش‌ها، همگی برای رسیدن به این هدف مهم بوده كه حتی نوزادان نارس هم بتوانند لذت تغذیه با شیر مادر را تجربه كنند.

اما اینكه چرا برخی از مادران نوزاد سالم و سر موعدشان را از این موهبت محروم می‌كنند، جای تعجب دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha