سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 104564

سلامت نیوز : یک متخصص ریه گفت: سر و کار داشتن با انواع دود، حتی دود کباب نیز در طولانی مدت می‌تواند برونشیت مزمن در افراد ایجاد کند.

دکتر فرید رشیدی در گفت وگو با (ایسنا) ، مهمترین عامل ایجاد برونشیت مزمن را سیگار عنوان و تصریح کرد: علاوه بر سیگار، سر و کار داشتن با انواع دود از دود قلیان گرفته تا دود موجود در کبابی‌ها نیز می‌تواند به مرور زمان موجب ایجاد برونشیت مزمن در افراد شود.

رشیدی خاطرنشان کرد: همچنین زنانی نیز که به صورت سنتی نان پخت می‌کنند در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی وجود سرفه‌های خلط آمور به مدت سه ماه در سال و نیز در طول دو تا سه سال پیاپی را از جمله علائم برونشیت مزمن عنوان و تصریح کرد: در صورت عدم توجه به درمان این بیماری، برونشیت مزمن می‌تواند به مرور زمان به بیماری انسدادی مزمن راه‌های هوایی (COPV) منجر شود.

به گفته این متخصص ریه، این بیماری غیرقابل برگشت بوده و فرد باید تا پایان عمر خود دارو مصرف کند.

رشیدی خاطرنشان کرد: درمان قطعی برای بیماری انسدادی مزمن راه‌های هوایی، پیوند ریه خواهد بود.

وی افزود: به همین علت توصیه می شود افراد با تشخیص زودهنگام این بیماری و مصرف دارو آن را کنترل کرده تا به بیماری انسدادی مزمن راه‌های هوایی مبتلا نشوند.

این متخصص ریه، قلیان را در ایجاد بیماری برونشیت ریه بسیار خطرناکتر از سیگار دانست و تصریح کرد: دود قلیان از آنجا که مرطوب بوده به سرعت جذب راه های هوایی می‌شود و خطر آن در این زمینه بسیار بیشتر از مصرف سیگار است.

رشیدی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر انواع دودها، 10 درصد موارد بیماری برونشیت مزمن ریه نیز بر اثر سایر عوامل از جمله آلودگی‌های زیست محیطی ایجاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha