سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 105959

تابوی ایدز می‌شکند

 سلامت نیوز : وقتی کامران باقری‌لنکرانی، وزیر بهداشت دولت نهم گفت: «ایدز معضل کشور ما نیست.» هرچند شاید بهترین زمان برای هشدار درباره موج سوم و موج چهارم ایدز بود اما، مصلحت بالاترین مقام اجرایی کشور در حوزه بهداشت و درمان بر این قرار گرفت که سکوت چندین و چند ساله ادامه پیدا کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ اولین مورد ابتلای به‌ایدز در ایران سال 65 گزارش شد اما، سال‌ها طول کشید تا مسئولان اجرایی به‌صورت رسمی به این بیماری واکنش نشان دهند. ایدز در ایران تابو بود و در سال‌های اخیر با اطلاع‌رسانی‌ها در این زمینه سعی شده، تابوشکنی شود. این در حالی است که عنوان می‌شود موج اول و دوم ایدز را پشت‌سر گذاشته‌ایم و وارد موج سوم این بیماری شده‌ایم. به‌تازگی نیز کارشناسان نسبت به موج چهارم ایدز هشدار داده‌اند. بیش از 100 هزار ایرانی با بیماری ایدز دست و پنجه نرم می‌کنند و این در حالی است که موج اول ایدز به انتقال آن از طریق خون، موج دوم به انتقال از طریق تزریق و موج سوم به مبتلاشدن به‌دلیل رفتارهای پرخطر اشاره دارد. هرچند، همچنان ابتلا به‌ایدز از طریق خون بالاترین رقم را به خود اختصاص داده است اما، افزایش درصد انتقال از راه‌های دیگر، هشدار نسبت به موج‌های جدید ایدز را ضروری کرده است.

موج چهارم ایدز

به‌تازگی رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی نسبت به شیوع موج چهارم ایدز از طریق روابط پرخطر هشدار داده و گفته است: آمار ابتلا به‌ایدز از طریق رفتارهای پرخطر از ۸ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است. مجید رضازاده در آیین رونمایی از وب‌‌سایت مرکز پیشگیری از ایدز ایران و افتتاح بیست‌وسومین باشگاه مثبت کشور اظهار کرده است: این سایت در یک سال گذشته به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده است. او هدف از راه‌اندازی وب‌سایت مرکز پیشگیری از ایدز ایران را حمایت علمی از مربیان و کارشناسان و همچنین ارائه خدمات به مبتلایان به HIV عنوان کرده و گفته است: قسمت‌های متنوعی از وب‌‌سایت پیشگیری از ایدز ایران پیش‌بینی شده که از آن‌جمله می‌توان به بخش‌های آموزشی، پژوهشی ویژه کارشناسان و عموم مردم و همچنین کتاب‌های الکترونیکی اشاره کرد. به گفته او سازمان بهزیستی تمهیداتی را برای افراد مبتلا به HIV درنظر گرفته است که با باشگاه‌های مثبت و مراکز ارائه خدمات به مبتلایان به HIV یارانه می‌دهند که مبلغ این یارانه برای هر نفر 80 تا 150 هزار تومان است. رضازاده تاکید کرده است: درحال حاضر آمار رسمی مبتلایان به HIV طبق آمار رسمی 27 هزار نفر در کشور است که از این رقم 90 درصد مردان مبتلا به HIV و 10 درصد زنان مبتلا به HIV هستند. این درحالی است که برخی از کارشناسان آمار مبتلایان به ایدز را بیش از این می‌دانند. از آنجا که ابتلا به‌ایدز همچنان خجالت‌آور محسوب می‌شود بسیاری از مبتلایان، بیماری خود را بروز نداده و برای درمان اقدام نمی‌کنند.

آموزش پیشگیری از ایدز در کتاب‌های درسی

در همین حال مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آماری از تعداد دانش‌آموزان مبتلا به بیماری ایدز وجود ندارد، گفته است: برای آموزش‌های پیشگیری از ایدز، آموزش و پرورش علاوه بر تدوین جزوه‌های تخصصی برای دانش‌آموزان، آموزش انواع بیماری‌های واگیردار را وارد کتاب‌های درسی کرده است. محمد چینیان  افزوده است: نگاه آموزش و پرورش مبتنی بر آموزش و پیشگیری است، به همین دلیل در تعامل با وزارت بهداشت تلاش کرده‌ایم از طریق تدوین بروشور و توزیع آن بین دانش‌آموزان مقطع متوسطه آنها را با این بیماری و سایر بیماری‌های واگیردار و راه‌های پیشگیری از آن آشنا کنیم. ما معتقدیم آموزش‌هایی که از طریق معلم به دانش‌آموز منتقل می‌شود تاثیرگذارتر از آموزش‌های دیگر است.

چینیان گفته است: آموزش‌های مربوط به بیماری‌های واگیردار به‌ویژه‌ ایدزعلاوه بر بروشور در کتاب‌های درسی آورده شده است، حتی در کتاب‌های درسی به دانش آموز آموزش داده می‌شود که یکی از راه‌های انتقال ایدز روابط پرخطر است که این همه حاکی از آن است که آموزش و پرورش آمادگی کامل برای آموزش روش‌های پیشگیری از این بیماری را دارد. مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش درباره تعداد دانش آموزان مبتلا به‌اید ز و  یا خانواده‌های درگیر این بیماری تصریح کرده است: وظیفه ما آموزش است نه آمارگیری. جمع‌آوری این آمارها برعهده وزارت بهداشت است و باید تعداد بیماران مبتلا را از این وزارتخانه پرسید. او ادامه داده است: البته آمارها حاکی از افزایش این بیماری است که به همین دلیل نیز آموزش‌های پیشگیری از آن در کتاب‌های درسی آورده شده است و از سوی دیگر برای معلمان هم دوره 8 ساعته را پیش‌بینی کرده‌ایم تا اطلاعاتشان افزایش یابد. چینیان درباره اینکه وزارت بهداشت چندان رضایتی از عملکرد آموزش و پرورش درباره مبارزه با بیماری HIV نداشته، توضیح داده است: بروشورهای لازم میان دانش‌آموزان 11 استان غربی توزیع شده است و در کتابهای درسی نیز این موضوع نیز آورده شده است.

موج چهارم بازگشت به موج دوم است

در این راستا رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: موج چهارم ایدز در واقع بازگشت به موج دوم ایدز و دلیل آن، شیوع مصرف هروئین است. سیدحسن موسوی‌چلک با بیان اینکه عمده‌ترین راه استعمال هروئین تزریق است، نسبت به انتقال ایدز از این طریق هشدار می‌دهد و می‌گوید: به‌صورت کلی بهترین راه برای مقابله با ایدز پیشگیری از آن است. در این زمینه باید اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی انجام شود. او به‌طور ویژه به نقش آموزش و پرورش در این زمینه اشاره می‌کند و می‌گوید: اینکه به‌تازگی عنوان شده است آموزش‌های پیشگیری از ایدز به کتاب‌های درسی می‌آید گام مهم و مثبتی است. به گفته این مددکار اجتماعی درصد بالایی از افراد جامعه سال‌هایی از زندگی خود را در مدارس به‌سر می‌برند. به‌جز دانش‌آموزان که اغلب 12 سال در مدارس هستند، معلمان نیز 30 سال از عمر خود را در مدارس می‌گذرانند.

این به‌معنای وجود درصد بالایی از افراد در مدارس است و نقش و تاثیر مدارس در ارائه آموزش‌های پیشگیرانه را نشان می‌دهد. او تصریح می‌کند: هر چند در گذشته فعالیت‌هایی در راستای ارائه آموزش‌هایی پیشگیری از ایدز در مدارس انجام شد اما در سال‌های اخیر این آموزش‌ها متوقف شده است. موسوی‌چلک ادامه می‌دهد: برای کنترل و کاهش ایدز نیازمند استفاده از همه ظرفیت‌ها آن هم به بهترین شکل ممکن هستیم. آموزش و پرورش یکی از این ظرفیت‌هاست، هرچند به‌جز این نهاد، صدا و سیما و دیگر نهاد‌های تاثیرگذار باید فعالانه در این زمینه کار‌هایی را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha