سلامت نیوز : رئیس شبکه هپاتیت کشور گفت:برای حل مشکل یارانه‌ای شدن دارو،تقویت نظام بیمه، تقویت نظارت بر مصرف دارو، نظارت پلیسی مناسب است تا فردی که نسخه را برای تحویل دارو می‌برد نیاز واقعی‌اش بررسی شود و بی‌مورد به او دارو داده نشود.

سید موید علویان در گفت‌و گو با فارس در مورد اثرات یارانه‌ای شدن داروها در حوزه هپاتیت گفت: اینکه داروهای مورد نیاز بیماران را گرانتر کنند و بعد پول به حساب آنها بریزند علمی نیست بلکه باید دارو را ارزانتر و بیشتر در اختیار بیماران قرار دهند.

وی ادامه داد:‌مشکلی که وجود دارد این است که دارو از طریق مسافران یا به شکل قاچاق خارج می‌شود و به همین دلیل به دنبال نظارت بیشتر بر دارو، آن را یارانه‌ای کردند.

رئیس شبکه هپاتیت کشور گفت: راه حل این موضوع این است که نظام مراقبت ایجاد کرد تا هر کسی نتواند به داروهای گرانقیمت دسترسی پیدا کند در حال حاضر بیمه‌ها زمانی دارو را پوشش می‌دهند که نسخه آن را ببینند و تأیید کنند یا کارت شناسایی بیمار را دیده و برای آن فایل مخصوص تشکیل دهند.بنابراین در کشور نظام شبکه‌ای داروخانه‌ای وجود دارد.

وی افزود: این نظام مناسب بوده باید تقویت شود و به جای دادن دارو در کوتاه مدت، باید طولانی مدت داده شود. این در حالی است که متأسفانه برخی ها نیز از دفترچه‌های بیمه دیگران استفاده می‌کنند که باید نظارت بر این حوزه نیز افزایش یابد.

علویان در مورد وضعیت حمایت یارانه‌ای داروهای هپاتیت گفت: این داروها سال گذشته به شدت گران شد اما مدتی است که قیمت آن مناسب‌تر شده اما هنوز به قیمت مطلوب و قبلی نرسیده است و بیماران از جیب می‌پردازند.

رئیس شبکه هپاتیت کشور با اشاره به اینکه حمایت از بیماران باید مناسب باشد گفت:‌ اینکه شماره حساب بیماران را دربیاوریم و پول به حسابشان بریزیم درست نیست راه حل این مشکل تقویت نظام بیمه، تقویت نظارت بر مصرف دارو و نظارت پلیسی درست است به این معنی که فردی که نسخه را برای تحویل دارو می‌برد باید نیاز واقعی آن بررسی شود و بی‌مورد دارو داده نشود.

علویان با بیان اینکه این پروسه در کشور وجود دارد اما نیازمند تقویت و اراده قوی برای اجرا است گفت:‌ متأسفانه در تمام بیماری‌هایی که یارانه به آنها تعلق می‌گیرد باید نگران قاچاق داروها به خارج از کشور باشیم چراکه قیمت آنها در خارج از کشور گرانتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha