چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 106508

واکنش ابتکار به طرح ادغام سازمان محیط زیست

سلامت نیوز : برخی نمایندگان مجلس این بار به سراغ سازمان محیط زیست رفته‌اند. آنها در اقدامی غیرمنتظره طرح ادغام ساختار تشکیلاتی محیط زیست را در مجلس شورای اسلامی مطرح کرده‌اند. هنوز 6 ماه از آغاز فعالیت معصومه ابتکار در سازمان نمی‌گذرد و با وجود تمام بحران‌هایی که در این حوزه وجود دارد و باید حل شود، حالا خبر می‌رسد که عده‌ای قصد ادغام سازمان در وزارت جهاد و کشاورزی را دارند اما رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با این ادغام مخالف است و آثاری از نگرانی نسبت به این موضوع در لحن و گفتار او دیده نمی‌شود.

معصومه ابتکار در گفت‌و‌گوی اختصاصی با ایران در این خصوص گفت: هنوز مسأله ما، بودن و نبودن است؛ آن هم در شرایطی که کشور گرفتار بحران‌های بسیار جدی در بحث آلودگی هوای شهرها، بحران آب، تالاب‌ها، منابع طبیعی، جنگل‌ها و گونه‌های حیات وحش است. علت به وجود آمدن این بحران‌ها هم انقطاع در برنامه‌های محیط زیست بوده و نیز بی‌توجهی و سهل‌انگاری شدیدی که در دولت نهم و دهم به اوج خود رسید.

وی اظهار کرد: ما کشوری در حال توسعه هستیم؛ خودرو داریم اما استاندارد نیست، صنعت داریم اما استاندارد نیست؛ نیروگاه داریم اما  از بدترین نوع سوخت استفاده می‌کند. در چنین شرایطی قاعدتاً همه باید به این سمت حرکت کنیم که محیط زیست را نجات دهیم. وی اضافه کرد: البته شخصیت‌هایی مانند دکتر لاریجانی ریاست مجلس، رؤسای کمیسیون‌ها و افرادی که دست‌اندرکار موضوع هستند هم کاملاً به این شرایط واقفند.

ابتکار افزود: ما خوشبختانه همراهان بسیار خوبی در مجلس داریم چون مصالح کشور و مشکلات را می‌دانند. اما در شرایط بحرانی موجود، کسانی هم هستند که طرح بودن یا نبودن سازمان را مطرح می‌کنند و این جای تعجب دارد که عده‌ای چنین روندی را برای حل مشکلات طی می‌کنند.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: ما در حال حاضر باید به تقویت جایگاه محیط زیست در مجموعه سیاستگذاری‌های کلان کشور فکر کنیم و به توانمندی سازمان و هم‌پیمانی‌ها و همگرایی‌های ملی برای پیشبرد برنامه‌های محیط زیست توجه داشته باشیم. همچنین باید ساختارها را تقویت کنیم یا این‌که اجازه دهیم همین ساختار موجود کار خود را انجام دهد تا بتوانیم مشکلات را از پیش رو برداریم.

ابتکار با تأکید بر اینکه سرنوشت محیط زیست و اقتصاد بهم پیوند خورده گفت: هرگز نمی‌توانیم بگوییم برنامه‌های جدی برای رشد اقتصادی داریم اما مسائل محیط زیست را نادیده بگیریم. چنانکه ابلاغ مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی هم یک مؤلفه بسیار مهم دارد که صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف است.

وی افزود: بخش مهمی از مصرف مربوط به منابع پایه و محیط زیست است که اگر نتوانیم به درستی آن را مدیریت کنیم، اقتصاد درستی هم نخواهیم داشت.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا طرح ادغام سازمان را ایده یک اقلیت سیاسی در مجلس می‌دانید گفت: فکر می‌کنم شکل‌گیری این بحث چندان مبنای سیاسی ندارد و بیشتر ناشی از دیدگاه‌های خاص نمایندگانی بوده که ممکن است در وهله اول، مسائل محلی خود را مد نظر قرار داده‌اند و در نهایت هم باید ببینیم چقدر آنها به عمق بحران‌های محیط زیست پی برده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha