خشکسالی بهانه ای برای سلب مسئولیت در بحران دریاچه ارومیه است
سلامت نیوز : دبیر ملی کارگروه نجات دریاچه ارومیه با اعلام اینکه بزرگترین اشتباه دولت گذشته در امنیتی کردن مسئله دریاچه ارومیه بود، گفت: به همین دلیل مردم منطقه که بزرگترین متضرران این موضوع بودند، هیچ آگاهی از ابعاد موضوع و تاثیر آن بر زندگی خود نداشتند و بنابراین همکاری هم در جهت رفع مساله نداشتند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ عیسی کلانتری دبیر ملی کارگروه نجات دریاچه ارومیه در مراسم اختتامیه "میزگرد بین المللی تخصصی یافتن راه حل برای تلاب های در معرض خشک شدن" که عصر سه شنبه  در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، ضمن تاکید بر این نکته که بزرگترین مشکل مدیریت کلان در ایران نبود برنامه ریزی بلند مدت و نادیده گرفتن اصول توسعه پایدار است، گفت: امیدوارم از چالش های کنونی کشور به ویژه در حیطه محیط زیست عبرت بگیریم و اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم.

آغاز اقدامات عملی برای نجات دریاچه ارومیه حداکثر تا دو ماه دیگر

وی با ابراز خرسندی از نگاه مثبت رئیس دولت تدبیر و امید به محیط زیست و تقدیر از تلاش ویژه وی برای احیای دریاچه ارومیه، اذعان داشت: همکاری ها و تعاملات بین دستگاهی بسیار خوبی برای احیای دریاچه ارومیه شکل گرفته است و حداکثر طی دو ماه آینده اقدامات عملی به منظور نجات دریاچه آغاز خواهد شد.

معرفی خشکسالی به عنوان علت بحران دریاچه ارومیه، بهانه ای برای سلب مسئولیت است

دبیر ملی کارگروه نجات دریاچه ارومیه با اشاره به نظر کارشناسان درباره علت خشکسالی هامون و ربط این چالش به دولت افغانستان، افزود: خوشبختانه برای ارومیه چنین بهانه ای وجود ندارد و خشکسالی تنها توجیحی برای سلب مسئولیت است و از آنجا که بحران دریاچه به دست خودمان ایجاد شده، خودمان نیز باید آن را رفع کنیم.

این مقام مسئول نبود بودجه کافی و مختص احیاء دریاچه ارومیه را یکی از مهم ترین چالش های پیش رو دانست و ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن قول مساعد رئیس جمهور یازدهم، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای تامین بودجه در سال 1393، این مشکل نیز به زودی برطرف شود.

هدف اصلی تامین آب لازم برای احیای دریاچه ارومیه از حوزه است

وی تاکید کرد: طبق نظر تمام کارشناسان داخلی و بین المللی، اولویت نخست در تامین آب مورد نیاز برای احیای دریاچه ارومیه، تامین آب از محل حق آبه ها در حوزه دریاچه است و تامین آب از طریق انتقال آب بین حوزه ای مطرح نیست.

اشتباه دولت گذشته در امنیتی کردن مسئله دریاچه ارومیه بود

کلانتری با اعلام اینکه بزرگترین اشتباه دولت گذشته در امنیتی کردن مسئله دریاچه ارومیه بود، تصریح کرد: به همین دلیل مردم منطقه که بزرگترین متضرران این موضوع بودند، هیچ آگاهی از ابعاد موضوع و تاثیر آن بر زندگی خود نداشتند و بنابراین همکاری هم در جهت رفع مساله نداشتند.

دبیر ملی کارگروه نجات دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: با نگاه منطقی و درست دولت تدبیر و امید و حذف نگاه امنیتی به مساله دریاچه ارومیه، همچنین استفاده از پتانسیل نهادهای مردمی و بومی منطقه، دانشگاهیان به ویژه دانشگاه شریف، NGOها و سایر نهادهای مرتبط مردم به طور کامل و شفاف از تمام اطلاعات و اخبار مربوط به دریاچه ارومیه، ابعاد چالش به وجود آمده، راه کارها و سایر مسائل مطلع شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha