رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت،با هشدار نسبت به هزینه های سرسام آور درمان برخی بیماری های واگیردار از ناآگاهی و اطلاعات کم مردم بخصوص نسل جوان درباره برخی بیماری ها مثل HIV ابراز نگرانی کرد و از عدم اطلاع رسانی مناسب درباره بیماری های واگیردار انتقاد کرد.

هشدار درباره هزینه های سرسام آور درمان بیماری های واگیردار/هنوز جوانان اطلاع کافی از ایدز ندارند

سلامت نیوز: رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت،با هشدار نسبت به هزینه های سرسام آور درمان برخی بیماری های واگیردار از ناآگاهی و اطلاعات کم مردم بخصوص نسل جوان درباره برخی بیماری ها مثل HIV ابراز نگرانی کرد و از عدم اطلاع رسانی مناسب درباره بیماری های واگیردار انتقاد کرد.


دکتر محمد مهدی گویا در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره لزوم پیشگیری از بیماری های واگیردار گفت:« برخی از بیماری های واگیردار با واکسن قابل پیشگیری است و ضمن اینکه آموزش خودمراقبتی در این بیماری ها جایگاه خاص خود را دارد اما تزریق واکسن یا مثلا خوراندن قطره فلج اطفال، نقش اصلی را در پیشگیری از این بیماری ها ایفا می کند».


وی ادامه داد:«بخش قابل توجهی از بیماری های واگیردار ، بیماری هایی هستند که در صورتی که فرد اطلاع کافی از آن داشته باشد می تواند با پیشگیری از خود مراقبت کند تا احتمال ابتلا به آن بیماری کاهش پیدا کند. به عنوان مثال بیماری هایی نظیر بیماری های رفتاری، سل و یا HIV بیماری هایی هستند که واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به آنها وجود ندارد و مهمترین راه برای جلوگیری از ابتلا، این است که فرد بداند چطور مراقب باشد تا به این بیماری ها مبتلا نشود».


دکتر گویا افزود:«برخی از بیماری ها با رعایت نکات بهداشت فردی ارتباط دارد مثلا احتمال انتقال بیماری آنفلوانزا با شست و شوی مناسب دست ها،رعایت آداب بهداشتی به هنگام سرفه و عطسه کردن به شدت کاهش پیدا می کند. اما قطعا خودمراقبتی و داشتن اطلاعات کافی در پیشگیری از این بیماری ها بسیار تاثیرگذار است».


رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت،در ارزیابی سطح سواد سلامت مردم کشورمان گفت:« در برخی از بیماری ها مردم اطلاعات خیلی خوبی دارند اما متاسفانه درباره برخی از بیماری ها مثل HIV هنوز اطلاعات مردم بخصوص نسل جوان ما در مورد آن کافی نیست. این مسئله در مورد میزان اطلاعات مردم درباره بیماری سل نیز صدق می کند و هنوز مردم در مورد این بیماری بسیار نگرانند و زمانی که یکی از اطرافیانشان به بیماری سل مبتلا می شود به جای اینکه بدانند چطور باید از خودشان مراقبت کنند شدیدا نگران می شوند».


وی افزود:« البته اطلاعات پایین مردم در اینباره به دلیل کوتاهی ما است چراکه اگر اطلاع رسانی درستی کنیم قطعا مردم با آگاهی بیشتری با چنین بیماری هایی برخورد می کنند».


دکتر گویا همچنین از عدم اطلاع رسانی مناسب درباره برخی از بیماری های واگیردار انتقاد کرد و گفت:« درباره برخی بیماری ها نظیر بیماری های منتقله از حیوان به انسان کمتر اطلاع رسانی شده است که سردسته آن بیماری تب مالت،تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و بیماری سالک است که لازم است حتما اطلاع رسانی های درستی به مردم شود و اگر افراد بدانند چطور در برابر این بیماری ها مراقبت کنند، قطعا در پیشگیری موثر است».


 وی درباره بودجه هایی که به امر پیشگیری از بیماری های واگیردار اختصاص داده می شود، گفت:« برای اختصاص بودجه به امر پیشگیری از بیماری های واگیردار باید در درجه اول توجیه مناسبی برای مسئولین وزارت بهداشت و سپس برای مسئولین سازمان برنامه و بودجه و مسئولین مجلس داشته باشیم. تاکنون به موردی برنخوردیم که توجیه درستی که کرده باشیم و مقاومتی بر سر راه تامین بودجه ها وجود داشته باشد».


دکتر گویا با هشدار درباره هزینه های سرسام آور درمان برخی بیماری های واگیردار به لزوم پیشگیری و درمان بیماری در مراحل اولیه اشاره کرد و گفت:« بیماری سل از آن دسته بیماری هایی است که در صورت بی توجهی به درمان زودهنگام و مصرف نامنظم دارو یا قطع خودسرانه مصرف دارو، هزینه ای معادل 50 تا 250 میلیون تومان را برای درمان هر فرد مبتلا می طلبد که البته 50 درصد این بیماران اصلا درمان نمی شوند».


وی افزود:« بیماری برخی از مبتلایان چنان پیشرفت می کند که حتی ممکن است نیاز به پیوند ریه داشته باشند. این در حالی است که بیمار مبتلا به سل ساده با 450 هزار تومان ظرف شش ماه به صورت سرپایی درمان می شود».


وی همچنین به هزینه های بالای درمان HIV اشاره کرد و گفت:« هزینه دارویی هر بیمار مبتلا به HIV ماهانه یک میلیون تومان است. اگر این داروها رایگان نباشد کمتر بیماری استطاعت مالی برای درمان دارد».


وی در پایان گفت:« خوشبختانه در کشور ما شرایطی فراهم شده است که این بیماری ها به صورت رایگان درمان شود اما اگر از ابتلا پیشگیری کنیم قطعا می توانیم بودجه های درمان این بیماری ها را در جاهای مناسب تری هزینه کنیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha