جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
کد خبر: 112030

فکرش را بکنید سبزی‌ای که سر سفره‌تان می‌گذارید با آب فاضلاب سیراب شده باشد ؛ میوه‌های زیبا و خوش آب و رنگی که درون سبد چیده‌اید و جلوی مهمانانتان گذاشته‌اید با آب فاضلاب تغذیه شده باشد، انواع صیفی‌جات و سبزیجاتی که از آنها برای پختن غذای اهالی خانه استفاده می‌کنید با آب فاضلاب خانگی یا صنعتی رشد کرده باشند و... .

میوه و سبزی با طعم فاضلاب شهری

سلامت نیوز:فکرش را بکنید سبزی‌ای که سر سفره‌تان می‌گذارید با آب فاضلاب سیراب شده باشد ؛ میوه‌های زیبا و خوش آب و رنگی که درون سبد چیده‌اید و جلوی مهمانانتان گذاشته‌اید با آب فاضلاب تغذیه شده باشد، انواع صیفی‌جات و سبزیجاتی که از آنها برای پختن غذای اهالی خانه استفاده می‌کنید با آب فاضلاب خانگی یا صنعتی رشد کرده باشند و... .

حتی تصورش هم حالتان را بد می کند، شاید هم پیش خودتان فکر می کنید که شوخی بی مزه ای بوده، اما این موضوع واقعیت دارد.

این نگرانی همیشگی شهروندان تهرانی است. آنها از آبی می نوشند و میوه و سبزیجاتی مصرف می کنند که همواره نسبت به سلامت آن تردید دارند و این نگرانی محصول بی فکری و سهل انگاری 17 هزار واحد صنعتی است که فاضلاب خود را روی سطح زمین رها می کنند.

اما این پایان ماجرا نیست؛ فاضلاب رها شده روی سطح زمین راه خود را پیدا می کند و سرازیر می شود به سمت زمین های کشاورزی جنوب شهر تا از آنجا جذب میوه ها و سبزیجاتی شود که برای مصرف اهالی یک شهر کاشته شده است، غافل از این که آبی که پای سیراب شدن این محصولات می رود تا چه اندازه سلامت شهروندان یک شهر را تهدید می کند.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران هم از این وضع ابراز نگرانی می کند و با اشاره به دو میلیون مترمکعب فاضلابی که 17 هزار واحد صنعتی آن را در معابر و زمین های کشاورزی رها می کنند تا به سمت جنوب شهر روانه شود، این موضوع را زنگ خطر مهمی برای آلودگی منابع زیرزمینی و تهدیدی برای سلامت و بهداشت شهری می داند. شاعری این را هم می گوید که بخشی از این فاضلاب ها مربوط به پسماند بیمارستانی است که بخش عمده ای از آن را زباله های خطرساز تشکیل می دهد و در این میان این وظیفه سه دستگاه متولی یعنی سازمان آب و فاضلاب، سازمان محیط زیست و وزارت صنایع است تا دست روی دست نگذارند و در کوتاه ترین زمان ممکن به این وضع نگران کننده رسیدگی کنند.

مشکل فاضلاب شهری و صنعتی اما تنها نکته نگران کننده برای تهرانی ها نیست، زیرا مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو نیز از احتمال نیتراته شدن آب تهران خبر داده و می گوید: دو سال پیش با همکاری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نمونه برداری روی آب تهران آغاز شد که در این بررسی مشخص شد به دلیل کم آبی حجم نیترات بالا رفته و آب مصرفی با آب چاه مخلوط شده بود، در نتیجه فاضلاب منازل به آب ورود کرده است.

هرچند این مقام مسئول می گوید که همان موقع طی نامه ای محرمانه دستور لازم برای رسیدگی به موضوع داده شد، اما این هشدار را هم می دهد که حالا دوباره احتمال نیتراته شدن آب تهران مطرح شده است که برای بررسی مجدد ماجرا تیم ویژه ای تشکیل شده تا کیفیت آب مصرفی شهروندان تهرانی بررسی شود و در صورت مشاهده مشکلی در این باره هرچه سریع تر چاره ای در این زمینه اندیشیده شود. رسیدگی به معضلات شهری آنجا که پای سلامت یک جامعه به میان می آید نکته ای نیست که دستگاه های متولی بتوانند به این سادگی ها از کنارش بگذرند، بنابراین لازم است تا سازمان های مسئول نسبت به سلامت و ایمنی شهروندان بی تفاوت نباشند و پیش از تبدیل شدن این مشکلات به یک بحران شهری، از وقوع یک فاجعه احتمالی پیشگیری کنند.

منبع:‌جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha