دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷

علت‌یابی حادثه مرگبار سقوط بلوک سیمانی شهرداری در تبریز که مرگ دختر و مجروح شدن پدر را در پی داشت با پیچیدگی‌های معمایی روبه‌رو شد.

سلامت نیوز: علت‌یابی حادثه مرگبار سقوط بلوک سیمانی شهرداری در تبریز که مرگ دختر و مجروح شدن پدر را در پی داشت با پیچیدگی‌های معمایی روبه‌رو شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، با گذشت سه روز از حادثه واژگون شدن بلوک سیمانی در تبریز و مرگ دختر 18 ساله و مصدومیت شدید پدرش، ابهام‌ها در کشف دلیل اصلی وقوع حادثه بیشتر شده است.ساعت 15 روز جمعه گذشته بود که بلوک سیمانی که از سوی شهرداری تبریز برای پلمب یک مغازه مقابل در ورودی آن قرار داده شده بود، به‌دلیل نامشخص واژگون شد و جان دختری به نام «مهناز» را گرفت .

در حالی که یکی از شاهدان ماجرا، دلیل افتادن بلوک سیمانی را تلاش پدر 41 ساله برای بالارفتن از آن و برداشتن بنر نصب شده توسط شهرداری عنوان کرده بود، تیم کارشناسی در تحقیقاتشان با ادعاهای تازه‌ای مواجه شدند که بر پیچیدگی این حادثه تلخ دامن می‌زند.
ادعاهای جدید حاکی از آن‌ است که عامل اصلی این حادثه، «ابراهیم اکبری» نبوده و تکیه دادن کارگران ساختمانی به بلوک بتونی چند تنی، باعث واژگونی آن شده است.

اسماعیل اکبری، برادر ابراهیم درباره دلیل بروز این حادثه به شوک گفت: ساختمان مغازه در سال 49 ساخته شده و ادعای مسئولان شهرداری در مورد این‌که سال ساخت آن 78 بوده، بی اساس است، به همین دلیل برادرم را جریمه کردند. جریمه آنقدر زیاد بود که برادرم قادر به پرداختش نبود. شهرداری هم در سال‌های گذشته چند بار این بلوک‌های سیمانی را جلوی مغازه‌اش گذاشته و برداشته بود.گویا عصر روز جمعه قرار بود تا خانواده‌ای به خواستگاری مهناز بروند به‌همین دلیل مهناز هفته گذشته از پدرش خواست نمای خانه و مغازه را از حالت بدی که داشت در بیاورد و ابراهیم نیز تصمیم گرفت نمای خانه و مغازه‌ای که زیر آن قرار داشت را سیمان‌کاری کند.

چند روزی بود که کار سیمان‌کاری شروع شده و قرار بود تا ظهر جمعه هم تمام شود.
ساعت سه بعدازظهر بود که ابراهیم و مهناز برای اطمینان از تمام شدن کار بناها تا عصر، جلوی در خانه رفتـــــــــند و مشغول نگاه کردن به کار دو کارگر و یک بنای سیمان‌کار بودند که تکیه دادن یک کارگر به بلوک سیمانی سبب واژگون شدن آن شد.به‌گفته همسایه‌ها، آجرهایی که زیر بلوک‌سیمانی قرار داشتند و مانع از واژگون شدن آن می‌شدند، در اثر گذشت زمان خرد شده و از بین رفته‌اند. بلوک در آستانه سقوط قرار گرفته بود  و تکیه کارگر ساختمانی عاملی شد که دیوار چند تنی واژگون شود.دختر برادرم به‌طور کامل زیر بلوک سیمانی گرفتار و به طرز فجیعی کشته شد. پاهای برادرم زیر بلوک ماند و شدت ضربه به حدی بود که کمرش هم آسیب جدی دیده و دچار عارضه نخاعی نیز شده است.ابراهیم هنوز در ICU بستری است و مراسم ختم مهناز نیز صبح شنبه برگزار شد و این حادثه همه خانواده را در شوک بزرگی فرو برده است.

ادعایی دیگر

اما ماجرا آنجا پیچیده‌تر می‌شود که یکی دیگر از ساکنان خیابان شریعتی که مدعی است هنگام حادثه در نزدیکی پدر و دختر بداقبال حضور داشته‌است، شیب زیاد آن خیابان را عامل واژگونی بلوک می‌داند و می‌گوید بلوک سیمانی بدون هیچ‌گونه نیروی اضافی و به‌دلیل وزن زیاد و شیب تند خیابان به‌صورت ناگهانی واژگون شده است.تحقیــــقات کارشناسان برای شناسایی دلیل اصلی بروز این حادثه تلخ همچنان ادامه دارد.

ماجرای فیلم‌های دوربین مداربسته

پس از انتشار گزارش این حادثه در شوک، «حلاج» رئیس اداره بنیاد شهید انقلاب اسلامی تبریز به ادعای «حسین کاظمی» شهردار منطقه 3 این شهر واکنش نشان داد و گفته‌های کاظمی در مورد بازبینی فیلم ساختمان بنیاد شهید- که روبه روی محل حادثه واقع شده است- را کذب دانست و اعلام کرد فیلم حادثه در اختیار مسئولان شهرداری و هیچ مرجع دیگری قرار نگرفته است.  بنابر این‌گزارش، فیلم جزئیات حادثه روز جمعه تبریز در آرشیو دوربین‌های مداربسته اداره بنیاد شهید موجود است و مقام‌های قضایی برای رازگشایی از این حادثه از آن استفاده خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha