معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب استان تهران در مورد تلاش‌های شرکت‌ آبفا برای آگاهی دادن به مشترکین می گوید: مذاکرات با رسانه ملی به نتیجه نرسیده و نتوانستیم از این رسانه به خوبی بهره ببریم چرا که هزینه اطلاع‌رسانی بسیار بالا بوده و منابع مالی برای این کار در دسترس نیست

صدا و سیما برای اطلاع رسانی صرفه جویی آب هزینه های بالا میخواهد

سلامت نیوز :با وجود هشدار های داده شده توسط سازمان آب،هنوز جیره بندی در تهران اجرا نشده. قطعی آب نیز اتفاق نیفتاده اما در بعضی از مناطق، شهروندان با افت فشار مواجه هستند.در مجتمع ها، ساکنان طبقات بالاتر از نرسیدن آب گلایه دارند و می گویند باید منتظر نیمه شب بمانند تا با تمام شدن استفاده طبقات پایین انها بتوانند از آب لوله کشی استفاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار نواب یکی از مناطقی ست که ساکنان آن با این مشکل روبرو هستند. به گفته مدیر عامل آبفا، تامین فشار آب تا سه و چهار طبقه به عهده شرکت آب و فاضلاب است و در ساختمان‌های با بیش از آن به عهده مشترک است و مشترک باید با تعبیه درست پمپ و مخزن نسبت به تامین فشار آب برای طبقات بالاتر اقدام کند. اما مشکل فقط مجتمع ها نیستند و افرادی که در خانه های ویلایی یا زیر چهار طبقه هم زندگی می کنند به خاطر در نظر گرفتن منافع شخصی و بی اعتنایی به مشکلاتی که برای دیگران ایجاد می کنند اقدام به نصب پمپ بر روی کنتور آب می کنند.

یکی از شهروندان می گوید: اتفاق عجیبی که چند روز گذشته افتاد این بود که با قطع شدن برق، آب به لوله ها برگشت. این مسئله گویای این است که استفاده از پمپ های آب تا چه میزان در شهر شایع شده. تامین آب شهری با جمعیت و موقعیت آب و هوایی تهران کار ساده ای نیست با توجه به نبود رودخانه های دائمی در اطراف پایتخت و وابسته بودن آب شهر به میزان ذخایر سدی امکان به وجود آمدن بحران امسال بیشتر از سال های قبل است.

حالا اینکه عده ای سودجو با استفاده از پمپ این مشکل را تشدید کنند با توجه به بحرانی بودن وضعیت آب نیاز به برخورد دارد، در شرایط عادی می توان از کنار این مسئله گذشت اما به وضعیت این روزهای پایتخت نمی توان عنوان عادی ا طلاق کرد.

آب در تهران به موقعیت “ مایع حیات “ بازگشته و کم آبی یک بحران جدی ست. بعضی از شهروندان منتظر نمی مانند تا ببینند قرار است آب جیره بندی شود یا نه؟ آنها از قبل فکر همه جا را کرده اند و با اینکه هنوز خبری از جیره بندی یا افت محسوس فشار آب نیست، پمپ های آب را تهیه کرده اند. این رفتار به جز منفعت طلبی اسم دیگری ندارد و شرکت برق، آب، یا هر نهاد دیگری که در این مورد مسئولیت دارد باید وارد عمل شده و اجازه ندهد بعضی با ضایع کردن حقوق دیگران، آبی که قرار است به صورت یکسان در اختیار همه قرار بگیرد را با کمک وسیله ای به اسم پمپ مصادره کنند.

با از راه رسیدن گرم ترین روز های سال پیشگیری از چنین منفعت طلبی هایی برای جلوگیری از بروز مشکل در پخش آب ضروری به نظر می رسد. به گفته ی مدیر عامل آبفا با مشترکینی که به صورت مستقیم اقدام به نصب پمپ بر روی کنتور و یا شبکه توزیع آب کنند، برخورد قانونی خواهد شد. تشخیص و برخورد قانونی با این مشکل کار ساده ای به نظر نمی رسد و حل این معضل بیشتر به مسئولیت شناسی شهروندان بر می گردد،اینکه ما قرار است در کنار یکدیگر زندگی کنیم و استفاده بیشتر و غیر قانونی آب به معنی زیر پا گذاشتن حقوق همسایه ها و سایر شهروندان است. 

معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب استان تهران در مورد تلاش‌های شرکت‌ آبفا برای آگاهی دادن به مشترکین می گوید: مذاکرات با رسانه ملی به نتیجه نرسیده و نتوانستیم از این رسانه به خوبی بهره ببریم چرا که هزینه اطلاع‌رسانی بسیار بالا بوده و منابع مالی برای این کار در دسترس نیست. با کاهش فشار آب دبی برداشت را کم کرده‌ایم اما متاسفانه علیرغم تمام هشدارها و خواهش‌ها مردم تنها سه تا پنج درصد مصرف آب صرفه‌جویی کرده‌اند؛ از این پس با مشترکین پرمصرف به طور جدی برخورد می‌شود. 

وی اشاره به این‌که 65 درصد ازمشترکین تا 20 متر مکعب در ماه آب مصرف می‌کنند گفت: 27 درصد مشترکین بین 20 تا 30 متر مکعب، پنج درصد از مشترکین بین 30 تا متر مکعب و سه درصد از مشترکین بیش از 40 متر مکعب در ماه آب مصرف می‌کنند.برای کسانی که بیش از 20 متر مکعب در ماه آب مصرف می‌کنند برنامه خاص داریم و پس از دو بار اخطار در راستای کاهش مصرف به صورت جدی اقدام می‌کنیم.

وی دو امر مفید در راستای مدیریت مصرف آب را، اخذ قیمت واقعی آب و داشتن نگاه ملی در شرایط خاص کنونی دانست و گفت: در حوزه مشترکین دولتی منتظر صدور اخطار نشدیم بلکه خودمان دبی آب را کاهش دادیم چرا که دولت نخست باید در مجموعه خودش محدودیت ایجاد کند و سپس از مردم درخواست کاهش مصرف داشته باشد.

معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به این‌که در بخش مصرف خانگی نیز در حوزه پر مصرف دبی آب کاهش می‌یابد گفت: هنوز هیچ کاری برای قطع آب در حوزه مشترکین خانگی انجام نداده ایم اما کارگروهی برای تصمیم گیری در حوزه مشترکینی که بالای 30 متر مکعب آب مصرف می‌کنند تشکیل شده است.نوذری‌پور با تاکید بر این‌که نخست به سراغ مشترکینی که بیش از 40 متر مکعب آب مصرف می کنند می‌رویم، گفت: در مراحل بعدی برای مدیریت مصرف مشترکینی که بیش از 30 متر مکعب تا 40 متر مکعب آب در ماه مصرف می کنند در نظر می‌گیریم و سپس برای مشترکینی که 20 تا 30 متر مکعب در ماه آب مصرف می‌کنند برنامه داریم.

وی با تاکید بر این‌که ما در کشور خشک و نیمه خشک زندگی می کنیم و باید ضوابط و مقررات مصرف با کشورهای پرآب متفاوت باشد تصریح کرد: در کشورهای پر آب دیده می‌شود که مقرراتشان در حوزه‌ آب سختگیرانه‌تر از ایران است و متاسفانه دراین حوزه ضعف داریم.معاون نظارت بر بهره‌برداری آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر وجود ضعف درحوزه اخذ قوانین و مقررات لازم در بخش آب گفت: در صورتی که مشترکین پرمصرف به اخطارها توجه نکنند مصرف آن‌ها را محدود می‌کنیم و پس از دومین اخطار به طور عملی برای محدود کردن اقدام خواهیم کرد.

نوذری‌پور با تاکید بر این‌که حداکثر سه بار به مشترک اخطار داده می‌شود گفت: در سومین هشدار شرایط سخت‌تری را اعمال خواهیم کرد ولازم است که مشترکین به مدیریت مصرف توجه بیشتری داشته باشند.نوذری پور تصریح کرد:‌درحال حاضر هر شش منطقه آبی تهران از طریق پیامک از مشترکین درخواست می‌کنند که در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، تا زمان رسیدن به شرایط عادی این کار ادامه خواهد پیدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha