وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با صدور اطلاعیه‌ای به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا توصیه‌های بهداشتی به هموطنان ارائه داد.

در این اطلاعیه آمده است: موقعیت جغرافیایی كشورمان و تردد اتباع بیگانه، خشكسالی سال جاری و به ویژه عدم رعایت نكات بهداشت فردی در شیوع این بیماری موثر است؛ لذا به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت اصول بهداشتی به خصوص شستن دست‌ها با آب و صابون به طور مرتب و به خصوص قبل از غذا خوردن و بعد از دستشویی رفتن ضروری است.

در این اطلاعیه بر استفاده از آب آشامیدنی سالم و عدم استفاده از یخ‌های قالبی كه در مكان‌های غیر بهداشتی عرضه می‌شود، تاكید و خاطر نشان شده است كه هم وطنان در هنگام مسافرت از خوردن آب چاه‌ها، چشمه‌ها و بركه‌ها خودداری كرده و حتما از آب آشامیدنی سالم و آب بطری استفاده كنند و در صورت عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم، آب را به مدت یك دقیقه بجوشانند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در این اطلاعیه همچنین بر ضرورت سالم سازی سبزیجات اشاره كرده و آورده است: سبزیجات، ‌كاهو و كلم كه احتمال آلودگی آنها بیشتر است را باید قبل از استفاده به مدت پنج دقیقه با استفاده از محلول‌های شوینده، انگل زدایی و با استفاده از محلولهای ضد عفونی كننده گند زدایی كرد.

این وزارتخانه همچنین از هم وطنان خواسته است كه از مصرف سبزی و سالاد در مراكز عرضه غذا و رستورانهایی كه به بهداشتی بودن آنها مشكوك می‌باشند، خودداری كنند و در صورت مشاهده موارد غیر بهداشتی، مراتب را به مراكز بهداشتی درمانی مربوطه گزارش كنند.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وبا یكی از بیماری‌های عفونی است كه همه ساله در بسیاری از كشورها از جمله كشورهای همسایه و كشور ما شایع است و بیش از 40 سال است كه هر سال مواردی از این بیماری در كشور مشاهده می‌شود.

در سال 85 و 86 به ترتیب 24 و 57 مورد ابتلا به بیماری وبا گزارش شده است. در سال جاری نیز تاكنون تعداد 28 مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده است كه با توجه به آمارهای سالهای گذشته، آمار بالایی محسوب نمی‌شود اما خطر این بیماری از این پس كه شدت گرمای هوا كم می‌شود، ‌بیشتر است و باید مراقبت مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به مراتب بیشتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha