روستای دنج اسفراین پس از 18 سال، با کاهش آب مخزن سد بیدواز در این شهرستان، از زیر آب سر برآورد.

سلامت نیوز: روستای دنج اسفراین پس از 18 سال، با کاهش آب مخزن سد بیدواز در این شهرستان، از زیر آب سر برآورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، این روستا و بخش زیادی از کشتزارها و باغ های آن که در دره بالادست سد بیدواز واقع شده بود، در سال 75 با آبگیری سد به زیر آب رفته بود.

اکنون با توجه به خشکسالی و افت شدید آب سد، که در معرض خشکیدن قرار گرفته، بقایا و دیواره های منازل مسکونی از آب بیرون آمده و خودنمایی می کند.

شاهدان عینی گفتند: با پایین رفتن آب سد اسفراین، علاوه بر بقایای منازل مسکونی اهالی روستای دنج، سرشاخه های درختان گردو و دیگر گونه های باغی این روستا نیز از زیر آب بیرون آمده و مناظری بدیع را پدید آورده است.

سد بیدواز اسفراین، پس از سد ˈچریˈ در شهرستان فاروج و سد بارزو در شهرستان شیروان، سومین سد خراسان شمالی است که اکنون در زیر آوار سنگین خشکسالی، آخرین نفس های حیات خود را می کشد.

شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی قرار دارد و سد بیدواز در 20 کیلومتری شمال شرقی شهر اسفراین واقع است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی هفته قبل با اشاره به افت شدید آب مخزن سد اسفراین، پیش بینی کرده بود که آب سومین سد بزرگ خراسان شمالی، تا پایان هفته گذشته مصرف شده و مخزن آن خشک شود.

ˈˈکاظم طاهریانˈ حجم آب و رسوب باقی مانده در مخزن سد اسفراین را کمتر از هفت میلیون مترمکعب عنوان کرده بود که 4.5 میلیون متر مکعب آن رسوب است.

بنا به گفته وی با وجود ادامه برداشت روزانه 460 لیتر بر ثانیه آب از این سد برای مصارف شرب و کشاورزی، مخزن این سد در آستانه خشکیدن قرار دارد.

مخزن سد ˈˈچریˈ در شهرستان فاروج یک ماه پیش خشک شده است و حجم آب و گل و لای مخزن سد شیروان نیز به مقدار پایین تر از حجم ضروری برای ایمنی پایداری سازه سد رسیده و اکنون آب قابل استفاده ندارد.

آخرین وضعیت سد شیرین دره، بزرگترین سد خراسان شمالی نیز نشان می دهد که حجم آب مخزن این سد در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، 50 درصد کاهش یافته است و با توجه به برداشت های غیرمجاز کشاورزان و باغداران بالادست سد، ورودی آب آن به صفر رسیده است.

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، شش سد ساخته شده در این استان توان ذخیره 249 میلیون متر مکعب آب را دارند و 20 هزار و 670 هکتار کشتزار و باغ زیر پوشش شبکه های آبیاری این سدها است.

کاهش بارندگی ها و بروز بحران خشکسالی در سال آبی جاری، خراسان شمالی را در شمار هفت استان آسیب دیده از این ناحیه قرار داده است.

استان 867 هزار نفری خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha