سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۶

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران با بیان استرس و مدیریت آن، برنامه‌ریزی مالی در طول ماه را در کنترل استرس مالی موثر دانست و از افراد خواست تا فضاهای شلوغ را با گوش دادن به موزیک آرام و ذکر گفتن کنترل کنند.

روش کنترل استرس های روزمره

سلامت نیوز: دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران با بیان استرس و مدیریت آن، برنامه‌ریزی مالی در طول ماه را در کنترل استرس مالی موثر دانست و از افراد خواست تا فضاهای شلوغ را با گوش دادن به موزیک آرام و ذکر گفتن کنترل کنند.

مهرداد کاظم‌زاده عطوفی در گفت‌وگو با فارس، با بیان تلقی افراد از استرس اظهار داشت: واژه استرس در محاورات روزمره افراد رایج است. عبارت «من دچار استرس شده‌ام» یا «وقتی همکارم را می‌بینم دچار استرس می‌شوم» نشان دهنده رواج این واژه بین مردم است.

وی افزود: اگر بخواهیم بر اساس ادبیات روانشناسی صحبت کنیم باید تلقی درستی از استرس داشته باشیم زیرا چنانچه این واژه اشتباه استفاده شود در حوزه مدیریت آن نیز دچار اشتباه خواهیم شد.

این روانشناس بالینی ادامه داد: در روانشناسی استرس، فشار روانی است. در واقع فرد فشار ادراک شده ناشی از یک عامل استرس‌زا را تجربه می‌کند.

وقتی افراد می‌گویند که دچار استرس شده‌اند در واقع منظورشان علائم آن است. برخی نیز اضطراب دارند اما به آن استرس می‌گویند.

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران گفت: باید استرس یا فشار روانی، عوامل ایجاد کننده فشار روانی و علائم و نشانه‌های فشار روانی را نسبت به یکدیگر مجزا دانست.

وی افزود: چنانچه فرد موقع رانندگی تصادف کند، فشار ذهنی در او ایجاد می‌شود که عامل این فشار تصادف است. بعد از آن بدن شروع به لرزیدن می‌کند یا فرد تمرکز خود را از دست می‌دهد که اینها علائمی است که تحت تأثیر فشار روانی تجربه می‌شوند.

وی ادامه داد: فشار روانی دیده نمی‌شود بلکه در افراد ایجاد می‌شود و علائم و نشانه‌ها نیز پس از آن می‌آید. همچنین ممکن است افسردگی و غمگینی پس از استرس در فرد ایجاد شود.

کاظم‌زاده عطوفی اظهار داشت: حوزه مدیریت استرس شامل چند بخش است. گاهی می‌توان عامل استرس‌زا را مدیریت کرد، مثلاً برای جلوگیری از گیر افتادن در ترافیک می توان مسیر را تغییر داد یا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کرد.

همچنین چنانچه فردی معمولاً با مشکل مالی در پایان ماه مواجه می‌شود می‌تواند هزینه‌های خود را در طول ماه مدیریت کند، مثلاً هزینه‌های خوراک و مایحتاج ضروری، اجاره منزل، قبوض حامل‌های انرژی و ایاب و ذهاب را کنار گذاشته و سپس به سایر امور به ترتیب الویت بپردازد. در این دو مورد عامل استرس‌زا را مدیریت کرده‌ایم.

وی افزود: گاهی نمی‌توان عوامل استرس‌زا را مدیریت کرد، اما می‌توان آنها را کم کرد. مثلاً فشار روانی ناشی از مترو و شلوغی آن را می‌توان با مشغول کردن ذهن به فعالیتی دیگر کنترل کرد. مثلاً می‌توان از گوشی موبایل موزیکی آرام شنید، گفتن ذکر و مطالعه دیگر فعالیت‌هایی است که می‌توان برای کم کردن فشار تجربه شده ناشی از این موقعیت استرس‌زا استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: گام سوم این است که فرد تحت تأثیر فشار روانی علائمی پیدا کرده است که باید آنها را کنترل کند اگر چند علامت با شدت خاص در مدت زمان معین ایجاد شود اختلال است که باید آن را درمان کرد اما اگر فقط یک علامت وجود دارد می‌توان با روش‌هایی مانند آرام‌سازی عضلانی و یوگا آنها را کنترل کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha