با وجود اینکه ساکنان مسکن مهر آبدانان تازه در حال چشیدن طعم خانه‌داری بودند اما زلزله‌6.1 ریشتری آنها را دوباره به بنگاه‌های مشاور املاک کشاند.

سلامت نیوز: با وجود اینکه ساکنان مسکن مهر آبدانان تازه در حال چشیدن طعم خانه‌داری بودند اما زلزله‌6.1 ریشتری آنها را دوباره به بنگاه‌های مشاور املاک کشاند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، با وجود اینکه تنها چند ماه از تحویل مسکن‌های مهر به شهروندان آبدانانی می‌گذرد، اکنون اغلب ساکنان آن در به در دنبال سرپناهی برای اجاره هستند. خانه‌هایی که بنا بود 99 سال مامن اقشار کم درآمد باشند تنها در اثر عدم نظارت و اجرای نامناسب 5 ماه هم دوام نیاوردند و نکته مهم این است که همین اتفاق خدایی ناکرده ممکن است برای دیگر ساکنان مسکن مهر در نقاط دیگر استان هم اتفاق بیفتد. همین زلزله مورموری در شهر ایلام نیز بیش از همه جا در مسکن‌های مهر احساس شد جایی که ساکنان از صدای حرکت ماسه‌های خشک در بدنه ساختمان همراه با پس لرزه‌ها خبر می‌دهند.

یکی از صاحبان مسکن‌های مهر شهر آبدانان به خبرنگار ایسنا گفت: منازل ما اصلا قابل اعتماد نیستند و امنیت جانی نداریم.

وی بیان کرد: بعد از تحمل سال‌ها اجاره نشینی سرانجام صاحب خانه شدیم ولی این خانه‌ها سر پناه امنی نیستند.

یکی دیگر از شهروندان آبدانانی و از صاحبان مسکن‌های مهر آبدانان نیز به ایسنا گفت: با وجود همه مشکلات پیش آمده و پایین بودن ضریب ایمنی این منازل به دنبال اجاره یک خانه دیگر هستیم که حداقل از این واحدها جان سالم به در ببریم چرا که همین پس لرزه‌ها نشان داد که سازندگان و ناظرین ساخت مسکن‌های مهر با بی توجهی این منازل را ساخته‌اند.

از دیگر دارندگان مسکن‌های مهر آبدانان گفت: زلزله اخیر در آبدانان نشان داد که ضعف شدیدی در ساخت سازه‌های بتونی مسکن مهر و عدم نظارت صحیح و اصولی در ساخت این واحدها وجود دارد.

مهندس« شادمهر کاظم‌زاده » اظهار کرد: در مجموع 470 واحد مسکن مهر در آبدانان ساخته و در حال احداث است.

وی افزود: از این تعداد 300 واحد تحویل متقاضیان شده و 170 واحد دیگر نیز با بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه 140 واحد از مسکن‌های مهر آبدانان در جریان زلزله اخیر بین 10 تا 25 درصد دچار آسیب و خسارت شده‌اند، اضافه کرد: آسیب دیدگی مسکن‌های مهر این شهر سازه‌ای نیست بلکه فقط در حد ترک خوردگی ارزیابی شده‌اند .

کاظم‌زاده تصریح کرد: مسکن‌های مهر آبدانان هنوز به طور کامل از سوی پیمانکار تحویل قطعی نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این واحدها از سوی پیمانکار تحویل نشده‌اند و تعداد 170 واحد نیز در حال ساخت هستند، عنوان کرد: گزارش خسارت‌ها و آسیب دیدگی مسکن‌های مهر به وزارتخانه گزارش شده و منتظر کمک هستیم.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان به تصور عامه مردم مبنی بر دولتی بودن این مسکن‌ها اشاره و تاکید کرد: مالکیت مسکن‌های مهر به صورت خصوصی است و تعهدات این واحدهای مسکونی کاملا مشخص هستند.

کاظم‌زاده خاطر نشان کرد: در جریان زلزله اخیر در بخش مورموری آبدانان و به دنبال آن شهر آبدانان و آسیب‌دیدگی واحدهای مسکونی عملکرد طراحان و پیمانکاران و ناظرین سازه‌ها و به ویژه مسکن‌های مهر که تازه ساز هستند، مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه مسکن‌های مهر این شهرستان در جریان زلزله اخیر به لحاظ سازه‌ای مشکل ندارند، ادامه داد: میزان خسارات وارده به لحاظ شدت زلزله، طبیعی است و خسارات در حد تیغه‌ای است و این آسیب‌ها به صورت اساسی نیستند و قابل ترمیم هستند، ولی برای محکم کاری، عملکرد ناظرین و پیمانکاران نیز مجددا در حال بررسی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha