یک متخصص تغذیه با هشدار به مردم در مورد مصرف ماهی آب‌های آلوده به فلزات سنگین و فضولات انسانی گفت: برخی از این ماهی‌ها حاوی سموم فلزات سنگین، سرطان‌زا و ناقل بیماری‌های میکروبی هستند.

سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه با هشدار به مردم در مورد مصرف ماهی آب‌های آلوده به فلزات سنگین و فضولات انسانی گفت: برخی از این ماهی‌ها حاوی سموم فلزات سنگین، سرطان‌زا و ناقل بیماری‌های میکروبی هستند.

مرتضی صفوی در گفت‌وگو با فارس به مردم هشدار داد تا از خوردن ماهی پرورش یافته در آب‌های آلوده پرهیز کنند.

وی تأکید کرد: بیشترین مسئله‌ در مورد آبی که ماهی در آن پرورش می‌یابد این است که فلزات سنگین نباید در این آب باشد.

این متخصص تغذیه افزود: مثلاً آلودگی‌های ناشی از صنایع که وارد آب دریا می‌شود، می‌تواند بسیار آسیب زننده باشد.

به گفته وی، جیوه، کادمیوم، سرب و دیگر فلزات سنگین اگر داخل آب باشند به ماهی انتقال پیدا می‌کنند و ماهی‌ها از نظر فلزات سنگین آلوده می‌شوند و مصرف آنها بیماری‌‌های مختلفی از جمله بیماری‌های قلبی کلیوی و انواع سرطان‌ها را ایجاد می‌کنند.

صفوی خاطرنشان کرد: آب محل صید و پرورش ماهی حتما باید از نظر سلامتی و محیط زیست عاری از آلودگی باشد.

وی همچنین به آب‌های حاوی فضولات انسانی نیز اشاره کرد و یادآور شد:  اگر آلودگی‌های میکروبی مانند فضولات انسانی هم در آب باشد، از طریق ماهی به انسان منتقل شده و می‌تواند مضر باشد.

این متخصص تغذیه هشدار داد: درصد آلودگی دریای خزر به فضولات انسانی و خلیج فارس به جیوه اگر بالاتر از استاندارد بین‌المللی باشد، قطعاً محل مناسبی برای صید ماهی به شمار نمی‌رود.

وی در مورد چگونگی نظارت بر سلامت ماهی‌ها گفت: مردم که آزمایشگاه ندارند تا سلامت ماهی تضمین شود، بیشتر باید واحدهای نظارتی مانند ادارات دامپزشکی وقتی که در کشتارگاه‌ها و شیلات مهر تأیید و کنترل را بر محصولات می‌زنند، این مسائل را کنترل کنند.

صفوی بار دیگر تأکید کرد: ماهی اگر این آلودگی را داشته باشد برای گروه‌های آسیب پذیر مانند خانم‌های باردار، مادران شیرده، کودکان و سالمندان خطرناک خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha