دریاچه ارومیه، با نمک‌ترین دریاچه ایران، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد یکی از بهترین مکان‌ها برای حمام درمانی با نمک دریایی است.

آب‌های شفا دهنده و گل و نمک‌های معدنی دریاچه ارومیه فرصت‌های گوناگونی از آب درمانی و لجن درمانی را برای درمان انواع بیماری‌های رماتیسمی، پوستی، زنان و ... ارائه می‌کند.

دریاچه ارومیه بدلیل حجم فوق العاده بالای نمک و مواد معدنی آن، خالی از حیات می‌باشد و بدین دلیل آب دریاچه قدرت شفابخشی و علاج امراض پوستی و رماتیسمی را داراست. همچنین غلظت بالای نمک این دریاچه این امکان را می دهد که به راحتی در روی آب شناور شده و تمدد اعصاب كنید، بدون آنکه غرق شوید.

آب دریاچه ارومیه بی نهایت شور و میزان نمک محلول در آن دو برابر اقیانوس‌ها است؛ لذا هیچ ماهی و نرم تنی به جز گونه سخت پوستان در آن زندگی نمی‌کنند و به همین علت نیز آب آن هیچ وقت یخ نمی‌زند و از زمانهای قدیم آب دریاچه ارومیه به علت املاحی که دارد مورد توجه بیماران امراض جلدی بوده است.

آب دریاچه ارومیه از دسته آبهای کلروره سدیک می‌باشد؛ بدین لحاظ می توان از آب دریاچه در درمان بیماری‌ها استفاده کرد.آشامیدن آب‌های کلروره سدیک غلظت صفرا را پایین می آورد و در نتیجه ترشح صفرا بهتر جریان می‌یابد.

گل دریاچه ارومیه خمیری سیاه رنگ است که دارای خاصیت درمانی می‌باشد. از گل دریاچه می توان در درمان بیماری‌هایی چون رماتیسم و آرتروز و بیماریهای زنانه و غیره استفاده كرد. گل دریاچه ارومیه جزو گل‌های کلروره است كه خاصیت تقویت کننده دارند. به طور کلی از آب و گل و ماسه و هوای دریاچه ارومیه می توان در درمان بیماری‌ها استفاده کرد.

استفاده از نمك دریایی از هزاران سال رواج داشته، به طوری كه بیماران و مسافران مسافت‌های طولانی را برای رسیدن به چشمه‌های آب معدنی و استحمام در آنها طی می‌كرده‌اند.

گذشتگان برای رفع خستگی،‌ افزایش لطافت، جوانی و طراوت پوست و همچنین گرفتگی عضلات و درد مفاصل و حتی برای رفع بوی نامطبوع بدن خود از این راه به عنوان ساده ترین و طبیعی‌ترین راه حل بهره می‌جستند. سابقه استفاده از عصاره‌های گیاهی نیز در تاریخ به مصریان باستان و 4500 سال پیش برمی‌گردد كه از این تركیبات معطر برای مومیایی كردن فراعنه، انجام مراسم آیینی، مداوای بیماران و معطر كردن موها و بدن و ماساژ در حمام استفاده می‌كردند.

نمك دریایی و عصاره خوشبوی گیاهان دارویی، می‌توانند از طریق پوست و یا سیستم بویایی، وارد بدن انسان شده و در نهایت روی سیستم عصبی خودكار بدن، ضربان قلب، فشار خون، تنفس و هورمون ها اثر گذارند.

تا نیمه‌های قرن بیستم تصور می‌شد كه پوست نفوذ پذیری كمی نسبت به نمك، عصاره‌ها و روغن‌های گیاهی دارد ولی اكنون پی برده اند كه پوست در برابر موادی مانند روغن‌های معطر و نمك های دریایی، سد ضعیفی است و این مواد با نفوذ به پوست و ورود به جریان خون و لنف، ‌می توانند در تمام بدن گردش كنند.

امروزه نمك‌های دریایی علاوه بر عناصر ذكر شده، دارای عصاره گیاهان دارویی متنوعی مانند اكالیپتوس، لیمو، كاج، ‌نعنا و لاوندر می باشد كه با توجه به خواص مشروحه قبلی،‌ مكملی خوب برای جذب سریعتر و اثر گذاری بیشتر عصاره گیاهان فوق می باشد.

عصاره نعنا در كنار نمك دریایی كه دارای خاصیت ضدعفونی كنندگی می باشد، یك تركیب مؤثر جهت افزایش سلامتی و زیبایی می باشد.

عصاره گیاه لاوندر(اسطوخودوس) در كنار خاصیت فرح بخشی نمك دریایی، یك تركیب مؤثر در ایجاد حس راحتی،‌ جوانی و كاهش خستگی پوست است.

عصاره كاج در كنار اثر تسكین بخشی نمك دریایی در تخفیف علائم آرتروز، پسوریازیس، اگزما و رماتیسم بسیار مؤثر است.

عصاره اكالیپتوس و لیمو در كنار اثر لطافت بخشی نمك دریایی به پوست، تركیبی بسیار اثرگذار جهت افزایش انرژی، سلامتی و تخفیف علائم سرماخوردگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha