براساس یافته‌های یك پژوهش، شیوع یرسینیا انتروكولیتیكا در شمال شرقی ایران به‌عنوان یك باكتری بیماری‌زای روده‌یی قابل اعتنا نیست.

دکتر سیدعلی‌اكبر شمسیان و دکتر علیرضا نژادحسین طی مقاله‌ای که در نهمین کنگره سراسری میکروب‌شناسی ایران ارائه شد، به بررسی باکتری «یرسینیا انتروكولیتیكا» به‌عنوان عامل ایجادكننده اسهال حاد در شمال شرقی ایران پرداخته‌اند.

در این مطالعه که تلاش شده است، تا فراوانی و نقش یرسینیا انتروكولیتیكا در ‌١٠٢٦ بیمار مبتلا به اسهال حاد در طول یك‌سال (‌١٣٨٤-1385) در شهر مشهد تعیین شود، آمده است: اسهال‌ها یكی از علل عمده مرگ ومیر در جهان به‌ویژه در كشورهای در حال توسعه می باشد. یرسینیا انتروكولیتیكا یكی از باكتری‌های بیماری‌زای روده‌ای است كه می‌تواند باعث «گاستروآنتریت» یا «انتروكولیت» شود؛ بنابراین، نمونه مدفوع یا سواب ركتوم تمام بیماران مبتلا به اسهال حاد كشت شد و از نظر حضور یرسینیا انتروكولیتیكا و دیگر باكتری‌های بیماری‌زای روده‌یی مورد ارزیابی قرار گرفت.

این مطالعه در بین ‌١٠٢٦ بیمار،‌٣٢٠ نفر(‌٣١.1 درصد) مذكر و ‌٧٠٦ نفر(‌٦٨.8 درصد) مونث مورد بررسی قرار گرفت.

متوسط سن بیماران مورد ارزیابی ‌٢٥.78 سال(با انحراف معیار‌١٨.68) بود. در سه نمونه مدفوع (‌٠.29درصد) یرسینیا انتروكولیتیكا شناسایی شد كه این نمونه‌ها فاقد سایر باكتریهای بیماری‌زای روده‌یی بودند.

همچنین اشرشیاكلی‌انتروپاتوژنیك در ‌١/١٩ درصد موارد، شیگلا در ‌٧٥/١ درصد موارد و سالمونلا در ‌٥٨/٠ درصد بیماران جدا شد.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که هر چند یرسینیا انتروكولیتیكا در این منطقه وجود دارد ولی شیوع آن به حدی پایین است كه به‌عنوان یك باكتری بیماری‌زای روده‌یی قابل اعتنا نیست.

در این مقاله همچنین تاکید شده است: یافته‌های این مطالعه با دیگر یافته‌های مطالعات انجام شده در كشورهای اسلامی به خصوص بنگلادش همخوانی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha