مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: طی بررسی های انجام شده، هم اکنون ناامنی غذایی درکشور کم نیست و درصدی از مردم از امنیت غذایی برخوردار نیستند.

سید علی کشاورز در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: با توجه به اینکه درهیچ کشوری به طور مطلق امنیت غذایی وجود ندارد و همیشه به صورت نسبی بوده بنابراین نمی توانیم به طور کامل درهیچ جای دنیا آن را برای خانواده ها تامین کنیم.
وی بیان داشت: امنیت غذایی زمانی دریک جامعه پدیدار می شود که کلیه افراد آن جامعه ضمن دسترسی آسان به غذا و وجود مواد غذایی به مقدار کافی در بازار قادربه خرید این مواد غذایی باشند.
مدیرگروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: درحال حاضر ناامنی غذایی در کشورهای فقیر به شکل سوء تغذیه در دریافت ناکافی و نامتعادل مواد غذایی و سوء تغذیه در کشورهای ثروتمند به صورت بدخوری و پرخوری قابل شهود است.
وی تصریح کرد: هم اکنون پنجاه درصد از زنان و بیست درصد از مردهای شهرهای بزرگ کشور چاق هستند و این درحالی که جمعیت کودک شهرهای دور افتاده درمعرض خطر کم وزنی قرارگرفته که در هر دوحالت سوء تغذیه برای هر دو گروه به مرز بالایی رسیده است.
کشاورز با اشاره به اینکه درکشور با نوعی دگرگونی در روند تغذیه خانواده ها روبرو هستیم اظهارداشت: کشورهای درحال توسعه با تغییر فرهنگ عادات تغذیه و دوری از الگو های تغذیه سنتی والدین خود باعث ایجاد نگرانی درحوزه سلامتی این کشورها شده است.
وی ایمنی غذا را به سطح سلامتی آن دانست و گفت: تازمانیکه بخشی از مواد غذایی وارد شده به بازار توسط افراد غیر مسئول بدون پروانه کسب و در محیط های زیرزمینی یا از راه  واردات مواد غذایی ناسالم به دست مردم می رسد نمی توان از ایمنی غذا درکشور مطمئن شد.
مدیرگروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: استقبال خانواده های ایرانی از غذاهای فرایند شده و فله ای که هیچ گونه کنترل کیفیتی برروی آنها نشده  باعث افزایش ناایمنی غذا شده است.
وی متذکر شد: با توجه به اینکه بخش اعظم مواد غذایی کشورازسوی کشاورزان در مزارع و باغات به دست می رسد بنابراین باید تمام تولیدات کشاورزی از جهت سلامتی دارای شناسنامه تولید وسلامتی باشد و مزارع کشاورزی به سیستم کنترلی مجهز شود.
کشاورز افزود: هم اکنون بسیاری از کشاورزان به علت نداشتن سواد لازم حرفه خود ، آگاهی نداشتن از زمان دفع سموم آفات وزمان سم دهی و انجام برداشت محصولات با فاصله زمانی کوتاهی نسبت به زمان سم دهی به گونه ای که فرصت پالایش برای سم زدایی نمی گذارند، اقدام به چیدن محصولات کشاورزی و عرضه وفروش به خانواده ها می کنند که این مسئله باعث بروز بسیاری از بیماریها درمردم کشورشده است.
وی اعلام کرد: علت نود درصد از عوامل خستگی زودرس، پرخاشگری و ازدست دادن سرحالی و شادابی درافراد کشور به علت  جمع شدن سموم و مواد ز اید محصولات کشاورزی در بدن است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha