معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: امسال 74 افغانی مبتلا به وبای التور كشنده اینابا كه به صورت غیر‌مجاز وارد ایران شده بودند، شناسایی شدند كه 11 نفر آن‌ها به علت بی‌آبی، گرسنگی و وبا در مناطق صعب‌العبور جان باختند.

به گزارش سلامت نیوز، حسن امامی‌رضوی، امروز طی پیامی كه به نشست منطقه‌ای سلامت و مراقبت خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) فرستاد، افزود:‌ سیمای همه‌گیری بیماری‌ها در ایران مانند كشورهای پیشرفته به سمت بیماری‌های غیر‌واگیر در حال تغییر است، این بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های قلبی و عروقی، حوادث و سوانح، فشار خون، دیابت، آسم و آلرژی ناشی از آلودگی‌های زیست محیطی به میزان قابل توجهی در حال افزایش است.
وی گفت: چالش بزرگ و نگران كننده كه واقعاً تأسف بر‌انگیز است، مشكلاتی است كه در كشور همسایه شرقی افغانستان بروز می‌كند و تهدید جدی برای ایران محسوب می‌شود، این چالش‌ها در نهایت منطقه مدیترانه شرقی (امرو) و تا شمال آفریقا( منطقه منا) را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی اضافه كرد: فقر، خشكسالی، عدم دسترسی به حداقل امكانات بهداشتی و درمانی، جنگ، تروریسم و ناامنی، گسترش بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی را حتمی ساخته و خطر شیوع انسانی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و بیماری‌های مشترك بین انسان و دام را به منطقه تحمیل می‌كند.
معاون وزیر بهداشت گفت: جابه‌جایی و گریز جمعیت‌های انسانی كه به مرزهای ایران به صورت غیر‌متعارف و از مبادی غیر‌مجاز وارد می‌شوند، نیز مشكل بزرگی است. از اول امسال تاكنون 74 نفر افغانی مبتلا به التور از نوع كشنده اینابا در ایران شناسایی شدند كه 11 نفر آن‌ها در كشور ما به علت بی‌آبی و گرسنگی و وبا در حین عبور از مناطق صعب‌العبور و مخفی گاه‌ها فوت كردند كه تعداد 3 نفر از این بیماران تأیید آزمایشگاهی نیز دارند.
امامی‌رضوی افزود: این تهدید جدی منجر به افت شدید شاخص‌های بهداشتی ایران می‌شوند و در نهایت به سمت دیگر كشورها نیز گسترش می‌یابد.
وی گفت: كشور اشغال شده عراق و مناطق عمده‌ای از كشور پاكستان نیز درگیر بیماری‌های منتقله از آب و مواردی از بیماری بازپدید سل و مالاریا و بیماری‌های مشترك انسان و دام و تب‌های خونریزی دهنده هستند كه این مشكلات در كشورهای هم مرز با ایران می‌توانند سلامت مردم را تا شمال آفریقا به خطر اندازد.
معاون سلامت وزارت بهداشت اضافه كرد: جمهوری اسلامی ایران در منطقه مدیترانه شرقی به عنوان عضو فعال از اعضای سازمان بهداشت جهانی در سال‌های اخیر به دستاوردهای بزرگی در رابطه با مراقبت از بیماری‌های قابل پیشگیری با واكسن، بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب و مواد غذایی، بیماری‌های مشترك بین انسان و دام، بیماری‌های نوپدید و بازپدید و استقرار نظام مراقبت بیماری‌های غیر‌واگیر دست یافته است.
وی گفت: ایمن‌سازی علیه بخش عظیمی از بیماری‌های ویروسی و میكروب با پوشش غرور آفرین بالای 95درصد، رسیدن به مرحله ریشه‌كنی فلج اطفال و مطرح بودن به عنوان كشور از پولیو همجوار با كشورهای آندمیك این بیماری، رسیدن به مرحله حذف مالاریا با وجود قرار داشتن در حوزه مدیترانه شرقی، مد نظر قرار گرفتن ایران به عنوان یك كشور مهم برای دریافت گواهینامه ریشه كنی شیستوزومیازیس از جمله افتخارات ایران در حوزه سلامت است.
وی افزود: رسیدن به نرم‌های قابل قبول از نظر همه‌گیری بیماری‌های بازپدید مانند سل، تشدید فعالیت‌های مقابله با گسترش سل مقاوم به درمان، اجرای برنامه دقیق مقابله با HIV/ ایدز، آماده سازی برای كنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بین انسان‌ها و تقویت مراقبت مرزی در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی به منظور جلوگیری از ورود هر گونه بیماری از مرزهای بین‌المللی رسمی به كشور نیز از دیگر اقداماتی است كه برای ارتقای سطح سلامت مردم انجام می‌شود.
نشست منطقه‌ای سلامت و مراقبت خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) از امروز به مدت 3 روز در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی، درمانی و توانبخشی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی در تهران برگزار می‌شود.
پیام امامی رضوی را محمود سروش از مدیران معاونت سلامت وزارت بهداشت قرائت كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha