معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: دسترسی به داروهای اساسی را در شبکه بهداشتی از ۲۷۰ قلم به ۴۳۶ قلم افزایش دادیم و کمبود ویتامین D که در سال‌های ۸۰ تا ۹۰، ۶ برابر شده بود را با توزیع مکمل و قرص آهن کنترل خواهیم کرد.

سلامت نیوز: معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: دسترسی به داروهای اساسی را در شبکه بهداشتی از ۲۷۰ قلم به ۴۳۶ قلم افزایش دادیم و کمبود ویتامین D که در سال‌های ۸۰ تا ۹۰، ۶ برابر شده بود را با توزیع مکمل و قرص آهن کنترل خواهیم کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی‌اکبر سیاری در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، معاونان بهداشتی و درمانی گفت: فشارهایی که در حال حاضر به ما وارد می‌شود، از چند جناح است از طرفی عده‌ای زیاده‌خواه هستند که محدودند اما ما را رها نمی‌کنند،‌گروه‌های دیگر رقبای سیاسی، دلسوزان نظام، حسودان، بدبین‌ها و بی‌انصاف‌ها هستند که مدیریت آنها سخت است و درایت و تدبیر می‌خواهد.

وی ادامه داد: ما زمانی که آمدیم مرده‌ها را گروگان می‌گرفتند و از دغدغه‌های ما این بود که چطور آنها را آزاد کنیم. آمبولانس فقط 115 بود که دکتر شیخ‌الاسلام آورده بود، نه برنامه‌ای بود و نه آمبولانسی.

سیاری گفت: همان فرهنگی که چنین وضعی درست کرده بودند اکنون نق نق می‌‌کنند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: اکنون بیش از زمانی نیاز به تقویت PHC داریم، باید نظام هماهنگ کارآمد که پاسخگوی نیاز مردم باشد را ایجاد کنیم، البته زمان می‌برد، برخی‌ها می‌گویند درمان چاه ویل است که هزینه‌ها را افزایش می‌دهد و کاش از بهداشت شروع می‌شد به آنها باید گفت، شمایی که پول و قدرت داشتید اما کاری نکردید، نیازمند رکن سوم که تدبیر است بودید.

سیاری افزود: دنبال 3 اصل عدالت، مشارکت جامعه و همکاری بین بخشی هستیم و در جلسات متعددی را با مسئولان گوناگونی برگزار کردیم، این درحالی است که برای پول خیلی دغدغه داریم و تلاش می‌کنیم که درست مصرف شود تا با پول کم خدمت بیشتری ارائه دهیم.

سیاری گفت: اولویت‌های پیشگیری بر درمان،‌مناطق محروم و خدمات سرپایی و بستری جزو سرلوحه کار است که 8 پروژه و 6 برنامه را طراحی کرده‌ایم.

وی گفت: 1959 خانه بهداشت ساخته می‌شود، 884 خانه بهداشت در دست تعمیر است و حدود 200 میلیارد تومان در حساب دانشگاه‌ها وجود دارد که باید به بهداشت منتقل شود.

وی گفت: 1598 خانه بهداشت تعمیر شده، 683 خانه بازسازی و مراکز بیتوته پزشکان تعمیر شده است. 2400 خودرو برای سرکشی به خانه‌های بهداشت خریداری شده است.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: هزار پزشک و 300 ماما از طرح طرح تحول سلامت گرفته شده است. 568 میلیارد تومان از 2120 میلیارد تومان دریافت شده که بیش از 400 میلیارد تومان آن هزینه شده است.

سیاری گفت: دستورالعمل اجرای خدمات برای حاشیه شهرها و شهرهای زیر 20 هزار نفر تهیه شده، برنامه تأمین مراقبت‌های اولیه طراحی شده، بسته خدمت سلامت به همراه بسته آموزشی برای 120 مربی بهورز نیز آماده شده است. بسته آموزشی در دو استان مشهد و تبریز آغاز شده است.

وی گفت: 415 میلیارد تومان برای خدمات حاشیه شهر ارسال کردیم که به زودی به حساب دانشگاه‌ها واریز می‌شود و معاونان پشتیبانی باید در اختیارشان قرار دهند.

وی گفت: تدوین سیستم جامع، کامل، هماهنگ و کارآمد که پاسخگوی نیازهای حال و مردم باشد، هدفی است که دنبال می شود.

وی افزود: برخی استان‌ها از اعتبارات درنظر گرفته شده عقب هستند، برخی 60 درصد پول به دستشان رسیده، به همین دلیل منابع تخصیصی استان‌ها توسط بیمه و منابع هزینه‌کرد آنها تفاوت زیادی دارد.

سیاری گفت: پایگاه سلامت برای 12 هزار و 500 نفر ایجاد شد که برای هر هزار نفر یک کارشناس سلامت قرار دادیم، همچنین وظایف مراقب سلامت تدوین شد و کارت سلامت ایرانیان برای هر نفر طراحی شده است که پیش‌بینی می‌شود چه کسانی در معرض بیماری قرار دارند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت:‌مرکز سلامت جامعه که 30 تا 50 هزار نفر را مدیریت می‌کند، با حضور کارشناس تغذیه، سلامت روان، محیط کار، آزمایشگاه، دندانپزشک و پزشک عمومی ایجاد شده است که ارجاع 5 تا 10 درصد جمعیت به سطح دوم را پیش‌بینی می‌کند.

وی گفت: برای حاشیه شهرها سرشماری انجام شده، تصمیم گرفته‌ایم پایگاه‌های سلامت را بازسازی کنیم، به همین دلیل بخشی از آنها را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

سیاری گفت: در مدت 10 سال گذشته بین سال‌های 80 تا 90 کمبود ویتامین دی 6 برابر شده بود به همین دلیل ویتامین دی نوزادان را در مکمل‌ها توزیع کردیم، قرص آهن دادیم، همچنین در دسترسی به داروهای اساسی که سال گذشته 270 قلم بود، اکنون به 436 قلم افزایش داده‌ایم.

سیاری گفت‌: بنابراین اتهامی که به ناحق به ما وارد می‌شود که ای کاش طرح تحول سلامت را از بهداشت شروع می‌کردیم باید برداشته شود و با هماهنگی بخش‌ها را به پیش ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha