مدیر کل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره اخباری مبنی بر استفاده از نوعی هورمون جهت رسیدن گوجه فرنگی، گفت: چگونگی ورود، استفاده و کنترل عوارض سموم و همچنین قابل استفاده بودن یا نبودن آن در محصولات را باید سازمان حفظ نباتات تایید کند.

سلامت نیوز:مدیر کل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره اخباری مبنی بر استفاده از نوعی هورمون جهت رسیدن گوجه فرنگی، گفت: چگونگی ورود، استفاده و کنترل عوارض سموم و همچنین قابل استفاده بودن یا نبودن آن در محصولات را باید سازمان حفظ نباتات تایید کند.

دکتر سیدهدایت حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: بر اساس قانون، نظارت بر سموم، چگونگی ورود، تولید و کنترل کیفیت سموم تحت نظارت شورای عالی نظارت بر سموم کشور است که در سازمان حفظ نبابات مستقر است.

وی گفت: البته در بحث کاهش استفاده از سموم در محصولات کشاورزی اقداماتی از پیش تعیین شده و در حال انجام است. در این راستا هفت محصول پرمصرف در 10 نقطه کشور در حال بررسی است که پس از پایان بررسی‌ها، اقدامات و همچنین اطلاع رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد.

لازم به ذکر است پیشتر در پی مطرح‌شدن استفاده کشاورزان از نوعی سم چینی خطرناک برای رسیدن گوجه‌فرنگی، معاون سازمان حفظ نباتات اعلام کرده بود: گرچه این ماده که نوعی هورمون است که در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان ماده مجاز ثبت شده، اما تا در ایران شناخته و ثبت نشود، استفاده از آن مجاز نیست.

یحیی ابطالی، معاون سازمان حفظ نباتات در این باره افزوده بود: این ماده که برای زودتر رسیدن گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود یک ماده سمی نیست و هورمونی است که در سال 1905 در آمریکا و در سال 2006 در اتحادیه اروپا به عنوان ماده هورمونی مجاز در زودتر‌ رسیدن برخی محصولات کشاورزی ثبت شده است.

وی همچنین گفته بود: به محض رسیدن گزارش استفاده از این ماده هورمونی در مزارع کشور، سازمان حفظ نباتات نامه‌ای در تاریخ 23 تیرماه سال جاری به سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی مبنی بر ارائه نظر فنی از سوی این سازمان، ارسال کرد. سازمان غذا و دارو در تاریخ سی‌ام شهریورماه در پاسخ به این نامه اعلام کرد که " با توجه به عدم شناخت نسبت به این ماده و ثبت نشدن آن در کشور، اقدامات لازم جهت عدم مصرف آن در مزارع را انجام دهید". نهایتا در بیستم مهرماه و قبل از فرا رسیدن برداشت گوجه‌فرنگی به همه استان‌ها اعلام شد که علی‌رغم مضر نبودن این ماده به دلیل ثبت شدن آن در اتحادیه اروپا و آمریکا تا زمانی که این هورمون در کشور به ثبت نرسیده است، هیچ کشاورزی حق استفاده از آن را ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha