ریس انجمن بیهوشی ایران گفت : داروهای بیهوشی درفهرست سیاه وزارت رفاه قرار گرفته بدین معنی که هنوز شامل بیمه نشده اند .

دکتر محمد مهدی قیامت در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: هنوز داروهای بیهوشی در فهرست بیمه قرار نگرفته است.
قیامت گفت: در زمان حاضر داروهای ویتامین مثل "گلوکز امین" که یک داروی ویتامینی محسوب
می شود، در فهرست بیمه قرار دارد، اما داروهای بیهوشی که جزو داروهای حیاتی محسوب می شوند از نظر بیمه ها در حد داروهای ویتامین هم نیستند، تا بیمه شوند.
وی به داروی بیهوشی "سوو فلوران" sevoflurane" که برای بیهوشی اطفال کاربرد زیادی دارد اشاره کرد و گفت: این دارو هنوز در لیست بیمه قرارنگرفته است وبسیاری از بیمارستان های کشوراز داروی "هالوتان" که داروی از رده خارج بیهوشی در دنیا است، برای بیهوشی کودکان استفاده می کنند.
وی گفت: هر چند داروی هالوتان که جزء داروهای از رده خارج محسوب می شود اما هنگامی که داروی جایگزین دیگری وجود ندارد چاره ای جز استفاده از آن در زمان عمل جراحی نداریم .
وی تاکید کرد: در صورتیکه این دارو برای یک کودک درچند بار عمل جراحی استفاده شود ،‌ منجر به بروز مشکلاتی برای وی می شود .
رییس انجمن بیهوشی ایران اضافه کرد : این در حالی است که با داروی سووفلوران ، کودک ظرف چند ثانیه بیهوش می شود و ریکاوری وی نیز خیلی سریع تر انجام می شود. اما با داروی هالوتان این بیهوشی 20 تا 30 دقیقه بطول می انجامد .
به گفته قیامت ، یکی از عوارض استفاده از داروی بیهوشی هالوتان به ویژه برای کودکان بیمار، امکان بروز "سندرم PSTD" ( سندرم استرس پس از حادثه ) بعد از عمل حراحی است که ممکن است تا مدت ها کودک را دچار مشکلاتی از جمله استرس کند.
"هالوتان" نوعی داروی تبخیری بیهوشی است که امروز به دلیل عوارض جانبی، در شبکه های بهداشت و درمان جهان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha